با انواع سیستم ترمز خودرو و نحوه عملکرد آن‌ها آشنا شوید مجله همراه مکانیک | توکو لیفتراک

مهندسان و تولید کنندگان خودرو به این فکر افتادند که از این انرژی جنبشی در خودرو استفاده کرده و آن را ذخیره کنند تا بتوانند به گونه ی دیگری از آن استفاده کنند. در نوع سیستم ترمز با بازیاب انرژی ، قسمتی از انرژی جنبشی به وسیله مولدی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود و نهایتا در یک باتری ذخیره خواهد شد. وجود حس گرهایی که در چرخ ها وجود دارد این کار را با کمک یک پردازش گر انجام می دهند و به همین دلیل است که سیستم دینامیک نسبت به ABS دارای پیچیدگی بیشتری است و به طبع قیمت تمام شده ی بالاتری نیز دارد. اکنون سیستم دینامیک برای خودروهایی  استفاده می شود که سطح بالایی دارند هرچند که تولید کنندگان خودرو تلاش دارند تا با کمتر کردن هزینه های آن ، این سیستم را قابل استفاده در خودروهای سبک تر کنند. در ترمز دینامیک روش کار این گونه است که نیروی ترمز هر چرخ جداگانه کنترل خواهد شد.

۳. ترمز دیسکی سرامیکی

در این سیستم میزان اصطکاک کم است اما در زمانی که سطوح به دلایل باران یا برف سر باشند ، این سیستم بسیار عالی عمل می کند. یکی از ایراداتی که بر سیستم هیدرولیکی وارد است این است که در صورت پاره شدن لوله ها و نشتی روغن ترمز ، سیستم ترمز نیز از کار می افتد. در خودروهای جدید برای رفع این ایراد از دو مسیر جریان سیال برای دو سیلند استفاده می کنند که هنگامی که یک مسیر از کار بیفتد ، ترمز خودرو همچنان فعالیت نماید. در این نوع دو مداره ، به طور معمول یکی از مسیرها به چرخ عقب و دیگری به چرخ جلو اتصال می یابد . نکته ای که برای همگان روشن است این است که کاهش سرعت خودرو و توقف آن با فشار دادن پدال ترمز صورت می گیرد. اما این روند چگونه اتفاق می افتد ؟ نیرویی که به چرخ ها منتقل می شود چگونه ایجاد شده است ؟ ما دراین جا به فرآیندی که اتفاق می افتد تا ترمزگیری انجام شود خواهیم پرداخت .

در خودروهای اتوماتیک ابتدا باید دنده را به حالت دستی قرار دهید و دنده را 1 یا 2 کنید؛ اما اگر خودروی گیربکس دستی دارید دنده را ناگهانی به 1 یا 2 شیفت ندهید چراکه ممکن است تعادل خودرو را از دست بدهید. اغلب با فرط نگاه کردن فیلم‌های اکشن تصور می‌کنیم که هنگام بریدن ترمز باید با سرعت بالا به گارد ریل بکوبیم، داخل رودخانه و کانال شیرجه بزنیم و یا با کشیدن ترمز دستی منحرف کردن ماشین به هر نحوی بایستیم؛ اما اجرای هر یک از این موارد ممکن به قیمت جان شما تمام شود! بهتر است یاد بگیرید در این مواقع چه کارهای اصولی از دست شما ساخته است. با این وصف اگر از لنت‌های بی‌کیفیت استفاده کنید شکسته شدن یا سابیدگی بیش‌ازحد آنها چندان بعید به نظر نمی‌رسد. از سوی دیگر استفاده از دیسک ترمز غیراستاندارد نیز موجب می‌شود تا در این دما احتمال شکستگی، کاهش ضخامت و حتی تاب برداشتن دیسک افزایش یابد.

بوستر ترمز نیروی پدال ترمز را افزایش داده و زمان واکنش سیستم ترمز را کاهش می دهد. با توجه به اهمیت سیستم ترمز خودرو، کمپانی‌های سازنده از همان بدو ساخت ترمز، به فکر ارتقاء و بهبود این سیستم بوده‌اند که این تلاش‌ها نیز به بار نشسته و ترمزهای ایمن‌تر و مطمئن‌تری روانه بازار شده‌است. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع سیستم‌های ترمز و نحوه عملکرد آن‌ها َآشنا شوید. یکی از مزایای این نوع سیستم ، می توان به ترمز گیری مناسب با توجه به فاصله ای که از پیش تعیین می شود و هماهنگی لازم با سیستم کروز کنترل اشاره نمود. همچنین با حذف اتصالات مکانیکی ، صدا و لرزش در این سیستم به حداقل رسیده است.

ترمز اضطراری

با انواع سیستم ترمز خودرو و نحوه عملکرد آن‌ها آشنا شوید مجله همراه مکانیک | توکو لیفتراک

در این میان شما برای خرید هر کدام از این قطعات سیستم ترمز  و انواع قطعات یدکی خودرو می‌توانید با مراجعه به فروشگاه شجاع پارت باکیفیت ترین و ارزان ترین محصول موجود در بازار را به دست آورید. تمامی خودروهای هیبریدی از ترمزهای احیا‌کننده (Regenerative Braking) استفاده می‌کنند. ترمز احیا‌کننده یک راه برای بازیابی انرژی جنبشی است که خودرو در هنگام حرکت از‌دست‌داده است. در این نوع ترمز، ایجاد خلا در لوله‌های ترمزی موجب حرکت لنت‌ها شده و در نهایت باعث توقف می‌شود. از همان روزهای اولیه ی اختراع خودرو ، یکی از نگرانی های تولید کنندگان آن ، یافتن شیوه ای مناسب برای توقف خوردو بوده است.

  • اگرچه این راه به‌هیچ‌عنوان مناسب نیست و احتمال واژگونی و انحراف خودرو را افزایش می‌دهد اما اگر مجبور بودید به‌عنوان آخرین راه‌حل از آن استفاده کنید.
  • یک صفحه دایره‌ای صیقل خورده ساخته شده از آلیاژ چدن (فیبر کربن در نسخه‌های خاص) که با چرخ خودرو می‌چرخد.
  • اگر چه این مدل ترمزها بیشتر در خودروهای سبک به کار می‌روند و فقط بر روی چرخ‌های قسمت جلو کار گذاشته می‌شوند؛ ولی با توجه به مزیت های زیادی که این نوع ترمزها دارند امروزه ترمزهای دیسکی بیشتر از هر نوع ترمز دیگری در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • اما با توجه به آمار بیشتر خرابی پمپ ترمز و قیمت بالاتر آن ممکن است سیستم ای بی اس انتخاب نهایی برای هرفردی نیز نباشد.
  • بدین ترتیب که شما پدال را فشار داده و روغن موتور موجود در پیستون‌های اصلی و فرعی، جابه‌جا شده و فشار بر کفشک‌های ترمز وارد می‌شود.