اذعان اندیشکده آمریکایی به رشد سریع ناوگان دریایی چین

این گزارش می‌افزاید: ارتش چین قادر است نیروهای دفاعی منطقه‌ای خود را از جمله هواپیماهای جنگنده کوتاه‌برد، موشک‌های بالستیک و کروز مستقر در زمین، ناوچه‌ها، قایق‌های موشکی و زیردریایی‌های دیزل‌الکتریک خود را ارتقاء و گسترش دهد.

وی افزود: سفر ما یکی از چندین هیات کنگره به تایوان است – و به هیچ وجه با سیاست دیرینه ایالات متحده که بر اساس قانون روابط تایوان در سال ۱۹۷۹، بیانیه‌های مشترک ایالات متحده و چین و تضمین‌های ۶ گانه هدایت می‌شود، در تضاد نیست.

ارزیابی این گزارش می افزاید: قدرت چین ماهیت خزنده دارد. پکن در حال حاضر در حال گسترش نفوذ خود در سطح منطقه است و سپس می کوشد نفوذ خود را در جهان گسترش دهد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد که رزمایش های نظامی چین در اطراف جزیره تایوان در واکنش به دیدار نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، تشدید افراطی تنش ها، غیرقابل توجیه و تحریک آمیز است.

وزیر خارجه آمریکا ادعا کرد که واشنگتن اقدام بحران زا انجام نخواهد داد اما به حمایت از متحدان منطقه‌ای و انجام عبور و مرور هوایی و دریایی استاندارد از طریق تنگه تایوان ادامه خواهد داد. بلینکن ادامه داد ما هر جا که قوانین بین المللی اجازه دهد پرواز و کشتیرانی انجام خواهیم داد.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز می گوید: تشدید اقدامات تحریک آمیز پکن و تلاش طولانی مدت آن برای تغییر وضعیت موجود، قابل توجه است.

پلوسی به محض وارد شدن به تایوان با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد که سفرش نقض بیانیه‌های مشترک آمریکا و چین نیست.

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای که پس از ورود پلوسی به جزیره تایوان منتشر شد، گفت که سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به شدت بر روابط سیاسی چین و آمریکا تأثیر می‌گذارد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84863084/%D8%A7%D8%B0%D8%B9%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%DA%A9%D8%AF%D9%87-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D8%B3%D8%B1%DB%8C%D8%B9-%D9%86%D8%A7%D9%88%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D9%86

وزارت خارجه چین نیز در اعتراض به سفر پلوسی به جزیره تایوان، سفیر این کشور را احضار کرد.

تایوان در حال حاضر می‌کوشد تا زیردریایی های خود را بسازد، اما چین بارها از مشارکت سایر کشورها در پروژه ساخت زیردریایی تایوان جلوگیری به عمل آورده است. با این حال، تولیدکنندگان از هفت کشور، از جمله ایالات متحده و انگلیس، مخفیانه به تایوان در ارتقای زیردریایی های پیشرفته دیزلی-الکتریکی خود کمک کردند.

این توالی نشان می دهد  که اهداف منطقه ای، به ویژه تایوان، همچنان بر جاه طلبی های جهانی چین ارجحیت دارد.  

بر اساس این گزارش، توالی سرمایه گذاری چین در ساختار نیروی های نظامی خود حاکی است اولویت بندی اهداف استراتژیک این کشور به شمار می آید. قدرت‌های در حال ظهور عموماً قدرت خود را در منطقه تثبیت می‌کنند و سپس به دنبال گسترش جهانی هستند.  

در مقابل، تایوان دارای چهار کشتی است. دو تا از آنها قدیمی است و به دوران جنگ جهانی دوم بر می گردد.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پس از روزها جنجال آفرینی درباره سفرش، سرانجام شامگاه سه شنبه ۱۱ مرداد ماه وارد تایوان شد و در تاریکی شب مورد استقبال مقام‌های این جزیره قرار گرفت.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، گزارش جدید مرکز ارزیابی‌های استراتژیک و بودجه آمریکا نشان می‌دهد نیروی دریایی ارتش آزادی‌بخش خلق چین به زودی می‌تواند تعداد بیشتری از شناورها را نسبت به آنچه انتظار می‌رفت، در اختیار داشته باشد.

 جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید تصمیم چین برای شلیک چند موشک در نزدیک جزیره تایوان را “غیر مسئولانه” خواند و گفت که انتظار دارد واکنش های پکن به دیدار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در چند روز آینده ادامه داشته باشد.

پس از سفر نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا به جزیره تایوان، چین بزرگ‌ترین رزمایش نظامی خود را در تنگه تایوان برگزار و در نزدیکی این جزیره چند موشک شلیک کرد.

این گزارش می افزاید: با توجه به رشد سریع ناوهای جدید در چین، بنظر می رسد این کشور ممکن است در سالهای آینده با هزینه ناشی از تعمیر و نگهداری ناوگان دریایی خود روبرو باشد، اما این مساله ای لاینحل نیست.

از دیگر سو، بر اساس گزارشی که اوایل سال جاری توسط سرویس تحقیقات کنگره منتشر شد، چین به طور پیوسته در حال مدرن سازی نیروی زیردریایی خود بوده و انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰ به ۷۶ کشتی برسد.

بلینکن مدعی شد که هیچ توجیهی برای این واکنش نظامی افراطی و تشدیدکننده وجود ندارد و اکنون چینی ها  اقدامات خطرناک را افزایش داده‌اند.