ایران و چین، نیازمند گسترش همکاری‌ها در حوزه ابتکار “یک کمربند، یک راه”

به گزارش ایرنا، چانگ هوا در آستانه هفتاد و سومین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین(اول اکتبر ۲۰۲۲) در یادداشتی برای ایرنا نوشت: ما همچنین باید ارتباطات و هماهنگی های دو کشور در امور بین المللی و منطقه ای را تقویت نموده و به طور مشترک از اجرای موثر ابتکارات توسعه جهانی و امنیت جهانی حمایت کنیم تا از رهگذر این فضا نظم بین المللی را نیز در جهتی عادلانه و عاقلانه تر توسعه بخشیم. ما باید با تلاشی مشترک ضمن ترغیب و تبدیل مناسبات چین و ایران به روابطی بلندمدت و با ثبات، ضمن ارائه الگویی از مناسبات متقابل دو کشور ، همراه دیگر کشورها برای ساخت جهانی با صلح پایدار، امنیت فراگیر، شکوفایی مشترک و زیبا و پاک همت نماییم.

طی ۷۳ سال گذشته، فراز و نشیب های زیاد را شده بوده ایم. تمام مردم چین از اقوام مختلف چین، بر دشواری های فائق آمده و دلیرانه به پیش تاخته و به آفرینش اعجازی از توسعه سریع و ثبات اجتماعی پایدار دست یافته اند. در این عرصه به ویژه تحولات ده سال اخیر با هدایت کمیته مرکزی حزب کمونیست چین با محوریت شی جین پینگ امری قابل توجه است که به دستاوردهای عظیم تاریخی در توسعه کشور چین منجر گشته و ورود به عصری جدید را محقق ساخته است. اکنون حجم کلی اقتصاد چین از رقم ۵۳.۹ تریلیون یوآن به میزان ۱۱۴.۴ تریلیون یوآن بالغ گشته و درعین حال سهم آن از اقتصاد جهانی از ۱۱.۳ درصد به فراتر از ۱۸ درصد رسیده و از این لحاظ رتبه دوم جهانی را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر میزان کل سرانه تولید ناخالص داخلی چین از رقم ۶۳۰۰ دلار آمریکا به میزانی بیش از ۱۲۰۰۰ دلار بالغ گشته و به سطحی جدید رسیده است.

ایران و چین، نیازمند گسترش همکاری‌ها در حوزه ابتکار "یک کمربند، یک راه"
اول اکتبر سال 2022، مصادف با هفتاد و سومین سالروز تاسیس جمهوری خلق چین است

 اول اکتبر ۲۰۲۲ هفتاد و سومین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین است. فراز و نشیب های فراوان در طول این هفتاد و سه سال علاوه بر اثبات تغییرات عظیم در چین، به ثبت تبادلات دوستانه چین و جهانیان منجر گشته و سرنوشت ملت چین به یک روند تاریخی غیرقابل بازگشت وارد شده است.

ایران و چین، نیازمند گسترش همکاری‌ها در حوزه ابتکار "یک کمربند، یک راه"
چانگ هوآ، سفیر جمهوری خلق چین در تهران 

چانگ هوآ در بخشی دیگر از این یادداشت به مناسب سالروز تاسیس جمهوری خلق چین نوشت:

وی تاکید کرد: توسعه چین مسئله ای جدایی ناپذیر از حمایت های جامعه جهانی است. هر دو کشور چین و ایران از جمله تمدن های عظیم اند که سابقه دوستی و روابط متقابل آنها به بلندای تاریخ است. در سال ۲۰۱۶ چین و ایران مناسبات مشارکت جامع راهبردی را در روابط خویش بنا نهادند، سال گذشته ما به طور مشترک پنجاهمین سالگرد برقراری روابط دو کشور را جشن گرفتیم و اکنون مناسبات دو کشور به نقطه ای جدید در تاریخ خود رسیده است.

بیستمین نشست سراسری کنگره حزب کمونیست چین در اکتبر سال جاری در پکن برگزار خواهد شد. این نشست در واقع رویدادی بزرگ و بسیار مهم در مسیر جدید ایجاد و تحقق همه جانبه مدرنیزاسیون سوسیالیسم کشور و همچنین لحظه ای حیاتی در خصوص حرکت به سوی دومین دوره صد ساله از اهداف تعیین شده برای کشور خواهد بود. در این نشست مجموع دستاوردهای مهم و اساسی چین در حوزه اصلاحات و توسعه و تجربیات ارزنده کشور جمع بندی خواهد شد و علاوه بر آن امر توسعه چین و ملزومات آن در عصر جدید و همچنین انتظارات جدید توده های ملت مورد پردازش قرار خواهد گرفت تا از قبل آن مختصات برنامه و عملکردهای جدید و امور مربوط به سیاست های کلان کشور تعیین و نهایی گردد. ملت چین مجدانه، در پی تحقق رویای سرنوشت عظیم خویش بوده و البته این امر به گونه ای تنگاتنگ با رویای دیگر ملل جهان در ارتباط است. ما بر همین مبنا با قاطعیت نسبت به تحقق رستاخیز عظیم اقوام چینی از هگذر مدرنیزاسیون چینی اقدام می نماییم و به واسطه توسعه جدید چین فرصت هایی جدید را برای جهانیان به ارمغان خواهیم آورد.

ایران و چین، نیازمند گسترش همکاری‌ها در حوزه ابتکار "یک کمربند، یک راه"

هفتاد و سومین سالروز تاسیس جمهوری خلق چین؛ ۷۳ سال فراز و نشیب

چانگ هوآ با اشاره به دیدار اخیر شی جین پینگ رئیس جمهور چین با سید ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای در سمرقند، نوشت: رئیس جمهوری چین در این دیدار تاکید کرد که تحکیم و توسعه مناسبات مشارکت جامع راهبردی دو کشور در واقع انتخاب راهبردی طرفین بوده و نگاه چین به روابط خود با ایران از نظرگاه راهبردی و بلندمدت است. شی جین پینگ همچنین بر تمایل چین برای تقویت ارتباطات راهبردی و هماهنگی با ایران با هدف پیشبرد بی وقفه و پیشرفت مناسبات دو کشور تصریح نمود. سران دو کشور همچنین در خصوص مرحله آتی توسعه روابط فیما بین به نقطه نظرات مشترک دست یافته و رهنمودهای لازم در خصوص پیشبرد همکاری هایی با نفع متقابل میان دو کشور را را ارائه نمودند. ما باید اعتماد راهبردی میان دو کشور را مستحکم سازیم، در همین چارچوب چین از اقدامات ایران در جهت حفاظت از حاکمیت و عزت ملی خویش حمایت نموده و چین مایل است همراه با ایران ضمن حراست از اصل عدم مداخله در امور داخلی، به حفاظت از منافع مشترک کشورهای در حال توسعه بپردازد.

طی ۷۳ سال گذشته، چین دو امر صلح و همکاری را به طور همزمان پیش برده و در این راستا حمایت ها و یاری های بسیاری را نیز جلب نموده است. چین در طی مسیر توسعه صلح آمیز خویش ثابت قدم است و هرگز به شکل خودمحور آغازگر هیچ گونه جنگ یا درگیری ای نبوده و هرگز حتی یک وجب از خاک کشور دیگری را اشغال نکرده است. از سوی دیگر چین در طی مسیر همکاری برد – برد ثبات قدم خویش را حفظ نموده و مسئله باز بودن درهای کشور با کیفیتی بالا را به گونه ای بی وقفه گسترش داده است. چین هم اکنون بزرگترین شریک تجاری بیش از ۱۳۰ کشور است و علاوه بر آن ۱۹ موافقتنامه تجارت آزاد را با ۲۶ کشور و منطقه امضا نموده و با این کار عملا از بهره مندی جامعه جهانی از مزایای توسعه چین استقبال نموده است. در عین حال چین ثبات قدم خویش را در حرکت در مسیر چندجانبه گرایی حفظ نموده و از ساختار نظام بین الملل با محوریت سازمان ملل متحد، از نظم بین المللی متکی بر مبانی قوانین بین المللی حراست می نماید. چین همچنین با هر شکلی از «جنگ سرد جدید» و «رویارویی ایدئولوژیک» مخالف است. ابتکاراتی چون “یک کمربند یک راه”، ابتکار توسعه جهانی و ابتکار امنیت جهانی که از سوی رئیس جمهوری چین جناب آقای شی جین پینگ مطرح شده، در حقیقت به منزله اقدامی برای ساخت پیکره مشترک سرنوشت جهانی با حضور تمام کشورهای جهان و همکاری آن هاست. این ابتکارات در واقع به منزله ایفای نقش خرد چینی و ارائه طرح چینی برای حل مسائل بزرگ جهانی است که اجماع و هم افزایی قابل توجهی را نیز برای تحقق توسعه بشر و پیشرفت آن ایجاد نموده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84899035/%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%86%D8%AF-%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B4-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%A7%D8%A8%D8%AA%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%DB%8C%DA%A9-%DA%A9%D9%85%D8%B1%D8%A8%D9%86%D8%AF

چین از ابتدای سال جاری، در مواجهه با شدائد و پیچیدگی های جاری در فضای توسعه داخلی و خارجی ضمن پافشاری و پایداری بر اصل کلی تحقق امر پیشرفت در سایه ثبات، اجرای الزامات پیشگیری از فراگیری ویروس کرونا، حفظ ثبات در عرصه اقتصاد و همچنین ملزومات امنیت در حوزه توسعه را در دستور کار خویش محفوظ داشته و علاوه بر آن بر هماهنگی امر پیشگیری از فراگیری ویروس کرونا با مسئله توسعه اجتماعی تاکید نموده تا ضمن حفاظت حداکثری از ایمنی جان مردم و سلامت جسم شان، به تثبیت مبانی توسعه اقتصادی و اجتماعی بپردازد. اقتصاد چین، اقتصادی با انعطاف پذیری بالا، ظرفیت های فراوان، دارای فضای گسترده برای مانور و دارای بنیان هایی با ثبات بلندمدت است که قابلیت قابل توجهی را برای تزریق توانایی تحرک در مسیر تثبیت احیای اقتصاد جهانی در برداشته و در عین حال فرصت هایی گسترده تر را در عرصه بازار برای سایر کشورها فراهم می آورد.