با انواع آسانسور آشنا شوید

در سیستم مستقیم، جک هیدرولیک (سیلندر و پیستون) مستقیما به یوک و پلاتفرم زیر کابین متصل میشود. جانمایی مناسب براساس محدودیت ها: از آنجایی که اتصالات مکانیکی بین پاور یونیت و چاهک آسانسورهای هیدرولیکی را لوله ها و شلنگ ها تشکیل می دهند، می توان از این خصوصیت قابلیت انعطاف استفاده نموده و بخش پاوریونیت (موتورخانه) را در محل مناسبی با فاصله 6 متری از سیلندر هیدرولیک نصب نمود. در نوع اول اجرایی این آسانسورها، جک هیدرولیکی مستقیماً به یوک قرار گرفته در زیر کابین آسانسور نصب میگردد. سیستم هیدرولیک مستقیم مرکزی(جک در زیر کابین): در صورتی که جک مستقیما به زیر کابین متصل گردد آنرا (Direct Central) گویند. سیستم هیدرولیک مستقیم جانبی(جک مجاور کابین): در صورتی که در سیستم هیدرولیک جک مستقیما به زیر یوک بالای کابین متصل گردد، به آن (Direct Side) گفته می شود. در مواقعی که بیش از یک جک هیدرولیکی در آسانسور استفاده گردد، باید فشار روغن و کورس پیستون به نحوی تنظیم گردد که در همه جکها برابر باشد.

تعمیر اسانسور

7-5-2-1-2 درهایی که در هنگام بسته شدن تحت کنترل دائمی مصرف کننده می باشد (مثلاًبا فشار دگمه ) اگر انرژی جنبشی محاسبه شده از 10 ژول بیشتر شود ، سرعت میانگین سریعترین لته باید کمتر از 3/0 متر بر ثانیه باشد. اگر برای شروع یک همکاری حرفهای آماده هستید، همین امروز با شرکت الماس آسانسور تماس گرفته و از خدمات مشاوره رایگان ما استفاده کنید. اما فضایی برای استقرار سیستمهای جانبی نیاز دارد تا در این فضا پمپ، دستگاه کنترل، لولهها و شیلنگهای انتقال روغن را در آن مستقر کرد. کابین توسط تجهیزاتی بر روی پیستون استقرار میابد، در این حالت موتور، پمپ درون روغن را به حرکت در آورده و روغن توسط پمپ، به داخل سیلندر فرستاده میشود و باعث بالارفتن پیستون و کابین اسانسور میگردد. علاوه بر موارد یاد شده، فضایی برای استقرار سیستمهای جانبی نیاز است تا پمپ، یونیت کنترل و لولههای انتقال روغن در آن جای گیرد.

بهترین فضا برای نصب آسانسور در ساختمان قدیمی، راه پله و نورگیر است. ساختمان هایی که مکانی برای آسانسور در آن پیش بینی نشده است. آنها اغلب در یک فروشگاه یا هر محیط دیگری که ممکن است برای حمل و نقل کالا بین طبقات لازم باشد، یافت میشوند. متوقف شدن آسانسور بین طبقات با گذر زمان بدتر هم خواهد شد. برای بازگشت کابین به سمت پائین، موتور کار نمیکند، ولی با ارسال سیگنال به شیر برقی (Valve unit)، این شیر به صورت اتوماتیک باز شده و با بازگشت روغن به مخزن، و تخلیه روغن درون سیلندر، پیستون به همراه کابین به آرامی و با سرعت ثابت به طبقات پائین باز خواهد گشت. آسانسور هیدرولیک معمولا برای ارتفاع و سرعت کم کاربرد دارد. از آسانسورهای هیدرولیک جهت حمل ونقل بارهای سنگین در آسانسورهای اتومبیل بر، باربر و همچنین در ساختمان های مسکونی با ارتفاع کم استفاده می گردد.

در صورت خرابی این قسمت، کارکرد آسانسور با اشکال مواجه خواهد شد، اما به از کار افتادن آسانسور نمی انجامد. • در زمان خرابی آسانسور وحبس شدن مسافران در آن نیازی به حضور افراد متخصص و تکنسین نیست. اولین آسانسور مخصوص مسافر در سال ۱۷۴۳ به دستور لویی شانزدهم ساخته شد و بعدها در انقلاب صنعتی شکل آن هم پیشرفتهتر شد. هزینه های زیاد در صورت انتخاب نامناسب: در صورتی که نوع کاربری آسانسورمناسب ترافیک مسافر نباشد، هزینه های تعویض قطعات، خرابی های مکرر و… 2-5 در صورت استفاده از شيشه جام با ضخامت حداقل ده ميليمتر بايستي سطوح ان طرف شيشه كه در دسترس مسافر نباشد بوسيله لايه پلاستيكي چسب دار مخصوص پوشش داده شود. در صورت وجود فضای کافی بخصوص در آسانسورهای هیدرولیکی که برای جابجایی بیش از 2 تن استفاده می گردد می توان از ترکیب چند جک استفاده نمود. اصولا برای سفری مطمئن در مسیرهای تردد صرفا تضمین سلامتی رانندگان یا وسایل حمل و نقل کافی نیست.

محدودیت سرعت: حداکثر سرعت آساسنورهای هیدرولیک عموما 1 متر بر ثانیه بوده و بیشتر از آن به صرفه نمی باشد. با توجه به نیاز آساسنورهای هیدرولیک به انتقال روغن جهت جابجایی، به ندرت می توان از آن برای سرعت های بالاتر از یک متر بر ثانیه استفاده نمود. نیاز به کابل های انتقال برق متناسب با قدرت موتور: قدرت مورد نیاز موتور آسانسورهای هیدرولیکی معمولا بیش از آساسنورهای کششی می باشدُ لذا جهت رساندن برق به موتورخانه باید از کابلهای برق متناسب با قدرت موتور استفاده نمود تا از افت ولتاژ جلوگیری گردد. عملکرد اسانسور هیدرولیکی در جهت بالا و جهت پایین کمی متفاوت است. نبود وزنههای تعادل در آسانسورهای هیدرولیکی باعث شده فضای کمی توسط این آسانسورها اشغال گردد و تنها فضایی در حد قرارگرفتن کابین و ریلها و سیلندر و پیستون و نگهدارندههای این تجهیزات نیاز است. •حوادث ناشی از اتصالات برقی به میزان بسیار کمی ممکن است اتفاق بیفتند.

این آسانسور انسان را حمل میکند، پس باید شرایط و استانداردهای خاصی را برای اطمینان از ایمنی آنها در نظر گرفت. در صورتی که نوع سیستم به صورت مستقیم باشد باید جک دارای شیر اطمینان مخصوص باشد. در ساختمانهایی که نیاز به آسانسور دارند، مهندس که طراحی معماری و فضاهای را برعهده دارد، باید از تعداد اسانسور، نوع و ظرفیت آسانسورهای ساختمان در مراحل اولیه طراحی اطلاعات کافی داشته باشد. با ادامه کمبود مواد اولیه و افزایش تدریجی قیمت دلار از ابتدای فصل تابستان شاهد افزایش قیمت تدریجی و آرام در قیمت موتور آسانسور خواهیم بود.

در صورتی که بیش از یک جک برای جابجایی کابین بکار رود باید بنحوی به همدیگر مرتبط شوند که فشار روغن آنها همواره یکسان باشد. همچنین پوشش به هر صورتی که اجرا می شود نباید از لبه داخلی درب ها در سمت چاهک بیرون بزند و حداقل باید با لبه چهارچوب درب ها هم سطح باشد. امروزه به دنبال رشد جمعیت شهرنشین، افزایش تعداد و تراکم ساختمانها و همچنین افزایش نسبی شهروندان دارای خودرو، مسئله تامین پارکینگ برای خوروها روز به روز جدی تر شده است و سازندگان آپارتمانها نیز به منظور تامین هر چه بیشتر فضای پارکینگ، تمایل به افزایش تعداد طبقات در فضای زیرین ساختمان ها دارند. آن به عنوان یک تجهیزات عمودی برای حمل و نقل تعریف شده است، که برای جابه جایی افراد و کالاها در طبقات ساختمان استفاده میشود.

قطعات اسانسور

یکی از مشکلهای رایج در این سیستم میزان رطوبت و نم موجود در کف چاه آسانسور به دلیل بالا بودن سطح آبهای زیر زمینی است. این امر در شهر تهران به دلیل وجود قنات می تواند مشکلات و هزینه های بسیاری را برای سازنده ایجاد نماید. ظرفیت آسانسور خانگی بین 2 الی 6 نفر است، که اصولا برای ساختمان های 2 الی 4 طبقه، خانه های دوبلکس، رستوران، ویلا و مغازه استفاده می شود. آسانسور یک سیستم کاربردی و توسعه یافته در ساختمان های مختلف است. موتور گیرلس آسانسور با ولتاژ و فرکانس متغیر کار می کند.

چاه در صورت وجود باید در برابر نفوذ آب مقاوم باشد. ضمنا در این مرحله باید چاه ارت (Earth) هم نصب شود برای نصب چاه ارت باید یک نقطه ای که حداقل تا 3 الی 4 متر عمق از کف چاه آسانسور داشته و به رطوبت زمین دسترسی دارد موادی مانند نمک یا زغال یا پتاسیم فرو کرد و سیم ارت را به آن وصل نمود. ارزانترین راه این است که کل جک ها را به بالای زمین انتقال داد. نصب انواع مختلف آسانسور در ساختمان هایی که فضای کافی در راه پله برای طراحی ندارند، در قسمت بالکن صورت می گیرد. • نصب آسان و سریع و برای ساختمانهای با طبقات و ارتفاع کم بسیار مناسب است.

پمپ روغن باعث جریان یافتن روغن شده و به داخل سیلندر ارسال می شود در نتیجه کابین که به کمک قطعاتی بر روی پیستون متصل شده، با بالا رفتن پیستون، کابین آسانسور هم به بالا حرکت می کند.کابین توسط تجهیزاتی بر روی پیستون استقرار میابد، در این حالت موتور، پمپ درون روغن را به حرکت در آورده و روغن توسط پمپ، به داخل سیلندر فرستاده میشود و باعث بالارفتن پیستون و کابین اسانسور میگردد. روش مستقیم ساده ترین و ایمن ترین روش استقرار جک بوده و در آسانسورهای باری با ظرفیت بالا و تراول های کم از این روش بیشتر استفاده می گردد. در مواردی که در حفر چاه برای نصب جک محدودیت وجود داشته باشد یا طول تراول زیاد باشد از جک های چند مرحله ای استفاده می گردد. مراحل نصب استاندارد آسانسور با کدهای مشخص شده در استانداردهای جهانی ارتباط دارد. 7. پس از بستن و نصب شاسی و موتور آسانسور، آن ها می بایست کابین را داخل ریل خود قرار دهند و با استفاده از اتصالات محکم، آن را نصب و راه اندازی کنند.

در صورت وحود بیش از یک جک جهت جابجایی کابین باید فشار روغن همواره یکسان باشد. هوای موتورخانه آسانسور هیدرولیکی باید تهویه شود روغن هیدرولیک به طور دایمی خنک نگه داشته شود. یکی از مهمترین قطعات آسانسور موتور آسانسور میباشد. توانایی بالابردن بارهای سنگین: هنگامی که نیاز به استفاده از آسانسور با تراول کوتاه و ظرفیت زیاد باشد اهمیت آساسور های هیدرولیکی آشکارتر می گردد. با استقرار غیرمستقیم جک، امکان استفاده از جک با نصف طول تراول میسر شده که این امر موجب صرفه جویی اقتصادی در بسیاری از پروژه ها می گردد. محدودیت تراول: استفاده از آسانسورهای هیدرولیک برای تراول های کمتر از 20 متر توصیه میگردد.

در ابتدا به دلیل نو بودن آسانسورها و نبود متخصص در این زمینه برای نصب آسانسورها از متخصصین خارجی استفاده می شد، اما به مرور زمان و با گسترش استفاده از آسانسور نیاز به داشتن نیروی متخصصین نصب بومی احساس می شد و همین خود نوعی اشتغال زایی برای جوانان به وجود آورد. جک های یک مرحله ای عمدتا به دلیل هزینه کم ، بیشترین کاربرد را دارند. آسانسور هیدرولیکی در ساختمان های کم ارتفاع ( در ایران تا حدود 18 متر و با سرعت 0٫75m/sو در آمریکا تا 30 متر و سرعت 1m/s ) یکی از انتخاتهای ایده آل می باشد.

حال برای برگشت آسانسور به طبقات پایین، موتور عمل نمیکند اما سیگنالی به شیر برقی ارسال می شود که باعث باز شدن شیر به صورت خودکار می شود و باعث برگشتن روغن به مخزن و خارج شدن روغن داخل سیلندر، پیستون با کابین متصله به آرامی و سرعتی یکنواخت به طبقات پایین برمیگردد. حال برای برگشت آسانسور به طبقات پایین، موتور عمل نمیکند اما سیگنالی به شیر برقی ارسال میشود که باعث باز شدن شیر به صورت خودکار میشود و باعث برگشتن روغن به مخزن و خارج شدن روغن داخل سیلندر، پیستون با کابین متصله به آرامی و سرعتی یکنواخت به طبقات پایین برمیگردد. البته زمانی که کابین آسانسور به طبقه مورد نظر می رسد سیستم مرکزی کنترل آسانسور به موتور سیگنالی برای قطع شدن پمپاژ روغن ارسال می کند که با اینکار کابین آسانسور در طبقه مربوطه می ایستد. در صورتی که نوع سیستم غیر مستقیم باشد علاوه بر شیر اطمینان مخصوص، تدابیر ایمنی لازم برای پیشگیری از سقوط آسانسور در اثر پاره شدن سیم بکسل الزامی می باشد.

لازم به ذکر است که نگران هزینه هم نباشید چرا که اجزای آسانسور در وسط راه پله نسبت به آسانسور های دیگر بسیار کمتر است و در نتیجه هزینه نصب آن بسیار مناسب شستی آسانسور متا تر خواهد بود. کابین آسانسور و وزنه معمولاً روی ریلهای عمودی جهت اطمینان از عدم خروج آنها از مسیر نصب میشوند. اقدامات فراوانی در جهت جلوگیری یا کاهش خوردگی صورت گرفته که استفاده از بسیاری از آنها امروزه متداول شده است. ایجاد حرارت: اصولا آسانسورهای هیدرولیکی حرارت فراوانی تولید می کنند، زیرا کلیه انرژی که در پایین آمدن آسانسور به کار می رود تبدیل به حرارت شده که در نتیجه روغن آن حرارت را جذب نموده و درجه حرارت آن بالا می رود. امروزه با کمک تکنیکهای بازخورد و فناوری های الکترونیکی، حرکت مناسب آسانسور و دقت در تراز طبقه را برای اکثر موتورهای الکتریکی بدون صرف هزینه گزاف می توان به دست آورد.در گذشته، موتورهای DC بهترین کیفیت حرکت را فراهم می کردند زیرا سرعت موتور را می توان به سادگی با استفاده از یک ژنراتور DC با یک خروجی متغیر تحت کنترل در آورد.

انواع اسانسور

کاهش ابعاد آهنکشی: از آنجایی که آسانسورهای هیدرولیکی نیرو و بار عمودی به اسکلت ساختمان اعمال نمی کند ابعاد آهنکشی چاهک به طرز چشمگیر کاهش می یابد. نوع دوم اجرایی این آسانسورها که به صورت غیر مستقیم میباشد جک هیدرولیک در کنار کابین نصب میگردد و به وسیله سیم بکسلی که به یوک زیرین کابین متصل شده انتقال نیرو صورت میگیرد. انتقال نیرو به کابین در آسانسورهای هیدرولیک براساس محل جانمایی و نوع قرارگیری جک به انواع مستقیم و غیرمستقیم تقسیم میگردد.