رئیس جمهوری ایران در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای حضور می یابد

 نشست سران از ۱۵ تا ۱۶ سپتامبر (۲۴ – ۲۵ شهریور) در سمرقند برگزار و ۲۸ سند برای تصویب در این نشست پیش بینی شده است. 

وی افزود: حضور ما در منطقه حضور امنیت‌ساز است. به میزانی که حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه توانسته امنیت در منطقه ایجاد کند، نقش اقتصادی ما به آن میزان نیست و ما باید این میزان برای کار اقتصادی و تجاری که از زمینه‌ها و بسترهایی که می‌تواند بسیار موثر باشد برای روابط جمهوری اسلامی ایران انجام دهیم.

اگرچه پیش از این برخی گمانه زنی ها مبنی بر احتمال حضور بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند مطرح شده بود، اما هماهنگ کنندگه ملی ازبکستان در امور این سازمان، صحبتی از حضور بشار اسد در اجلاس سمرقند نکرد و گفت که این موضوع فعلا مطرح نیست.


منبع: https://www.irna.ir/news/84869933/%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AC%D9%84%D8%A7%D8%B3-%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%D9%85%DB%8C

رئیس جمهوری یادآور شد: این اسناد بررسی شده است و در اجلاس جدید که در ازبکستان برگزار خواهد شد، در آنجا اعلام خواهد شد. اسنادی که مورد توجه بوده است را مرور کرده‌ایم در مورد مواردی که باید مورد تایید قرار بگیرد، اقدام شده است و این عضویت در آنجا به صورت رسمی‌تر از گذشته اعلام خواهد شد. البته قبلاً هم عضویت بوده لیکن عضویت موکول بوده به این اسنادی که باید مورد بررسی قرار میگرفته است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از دبیرخانه سازمان همکاری شانگهای، در جلسه اطلاع رسانی مربوط به اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که به میزبانی وزارت امور خارجه ازبکستان برگزار شد، رحمت الله نوریمبتوف هماهنگ کننده ملی ازبکستان برای سازمان همکاری شانگهای (SCO) گفت سران همه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و همچنین سران کشورهای ناظر شامل جمهوری اسلامی ایران، بلاروس و مغولستان نیز در اجلاسی که قرار است روزهای ۲۴ و ۲۵ شهریور در شهر سمرقند ازبکستان برگزار شود، حضور خواهند یافت.

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز(دوشنبه ۷ شهریور) در نشست خبری در پاسخ به سوالی درخصوص عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای و اینکه این عضویت کامل چه نقشی می‌تواند داشته باشد و و چگونه به توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور چین و سایر کشورها کمک کند گفت: حضور ما در شانگهای و همکاری ما با کشورهای عضو شانگهای بسیار مهم است و ما را با زیرساخت‌های آسیا و زیرساخت‌های اقتصادی مرتبط می‌کند و برای کشور ما بسیار اهمیت دارد که بتواند سهم خود را از تجارت و اقتصاد در منطقه داشته باشد.

در مجموع، سران حدود ۱۵ کشور و سران ۱۰ سازمان بین المللی قصد دارند در این اجلاس شرکت کنند.

وی تصریح کرد: نسبت به ارتباط با شانگهای ما در اجلاس گذشته که در دوشنبه برگزار شد به عضویت شانگهای درآمدیم لیکن این عضویت مقدماتی دارد که آن اسنادی است که قبل از عضویت ما در شانگهای به تصویب رسیده و این اسناد باید مورد توجه جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد و سندها به تایید کشور ما برسد.

نوریمبتوف گفت: علاوه بر این، ازبکستان به عنوان رئیس این اجلاس از تعدادی از مهمانان از جمله روسای جمهور ترکیه و ترکمنستان دعوت کرد.

چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان در زمان حاضر اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای هستند و جمهوری اسلامی ایران که فعلا عضو ناظر این سازمان است، در حال طی کردن روند پیوستن به اعضای اصلی است و قرار است در اجلاس پیش روی سران در سمرقند مراحل نهایی این روند انجام شود.

در این اجلاس سران سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای که سازمان همکاری شانگهای با آنها ارتباط رسمی برقرار کرده است، به ویژه سازمان ملل متحد،  کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه (ایسکاپ- ESCAP) ، یونسکو، کشورهای مستقل مشترک المنافع، سازمان پیمان امنیت جمعی ( CSTO)   اکو،   کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا  (CICA) و اتحادیه عرب حضور خواهند داشت.

رئیسی گفت: از نظر ما عضویت ما در شانگهای و اکو و همکاری‌های بین‌المللی به ویژه ارتباط با همسایگان بسیار اهمیت دارد. ما بنای تعادل در ارتباط با همه کشورها را داریم و این تعادل و توازن همواره در دستور کار ما در سیاست خارجی به ویژه نسبت به کشورهای همسایه و کشورهای دوست قرار دارد.

حدود یک هفته پیش، صدر جباروف رئیس جمهوری قرقیزستان پیش نویس تفاهم نامه تعهدات ایران به منظور دستیابی به وضعیت عضویت در سازمان همکاری شانگهای را امضا کرد.