رشد تولید ناخالص داخلی کره جنوبی به کمتر از ۲ درصد می‌رسد

بانک کره (BOK) و موسسه توسعه دولتی کره رشد اقتصادی کره را به ترتیب ۲.۱ و ۲.۳ درصد در سال آینده پیش بینی کردند. اما انتظار می رود این موسسه دولتی دیر یا زود چشم انداز رشد خود را کاهش دهد.

صندوق بین المللی پول (IMF)، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و بانک توسعه آسیایی رشد ۲ درصدی، ۲.۲ درصدی و ۲.۳ درصدی را برای کره در سال آینده پیش بینی کردند.

در مصاحبه اخیر با خبرگزاری یونهاپ در سئول، «آنه او کروگر»، اقتصاددان سابق بانک جهانی، گفت: در مورد کره جنوبی حدس می زنم که (افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره) با نرخ تورم ۵ درصدی، قابل تردید نیست.

قیمت‌های مصرف‌کننده، معیار کلیدی تورم، با ۶.۳ درصد در ژوئیه با سریع‌ترین سرعت در حدود ۲۴ سال گذشته، در اکتبر ۵.۷ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

موسسه مالی هانا بانک و موسسه تحقیقات اقتصادی کره رشد تولید ناخالص داخلی این کشور را به ترتیب ۱.۸ درصد و ۱.۹ درصد در سال ۲۰۲۳ پیش بینی کردند اما آژانس های دولتی و موسسات مالی خارج از کشور هنوز چشم انداز رشد خود را برای کره جنوبی کاهش نداده اند.

«کیم جونگ سیک»، استاد اقتصاد در دانشگاه یون‌سی، پیش بینی کرد: بازار املاک و مستغلات ممکن است به دلیل نرخ های بالاتر وام و تورم بالا، سقوط کند.

نرخ بهره کلیدی این کشور ۳ درصد است که کمتر از نرخ بهره آمریکا در محدوده ۳.۷۵ درصد تا ۴ درصد است.

در چشم انداز اقتصادی آتی خود در ماه آینده، به طور گسترده انتظار می رود که دولت چشم انداز رشد ۲.۶ درصدی خود را برای کره جنوبی در سال ۲۰۲۳ کاهش دهد.

«چو یانگ مو»، اقتصاددان موسسه تحقیقات اقتصادی ال جی، گفت: صادرات در میان رکود جهانی کاهش می یابد و انتظار می رود مصرف داخلی به دلیل قیمت های مصرف کننده بالا و افزایش نرخ بهره، ضعیف باقی بماند. سرمایه گذاری های نیز شرکتی به دلیل هزینه های بالای وام محدود خواهد بود.

به گزارش  روز یکشنه ایرنا از یونهاپ، کارشناسان روز یکشنبه اعلام کردند که رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) کره جنوبی ممکن است در سال آینده به دلیل تأثیر نرخ های بهره بالا، تورم بالا و وون ضعیف بر اقتصاد این کشور به کمتر از ۲ درصد برسد. اقتصاددانان بخش خصوصی می‌گویند که عوامل مثبت کمی وجود دارد که رشد اقتصادی این کشور را در نرخ ۲ درصد در سال ۲۰۲۳ حفظ کند.

او پیشنهاد کرد که بدون افزایش نرخ بهره در کره، اختلاف نرخ می‌توانست بیشتر شود که باعث خروج سرمایه از بازارهای مالی محلی به دنبال بازده بالاتر می‌شود.

در سال جاری، بانک کره چشم انداز رشد خود را برای این کشور از ۲.۷ درصد به ۲.۶ درصد کاهش داد اما صندوق بین المللی پول چشم انداز رشد خود را برای کره جنوبی از ۲.۳ درصد به ۲.۶ درصد افزایش داد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84934018/%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%A7%D9%84%D8%B5-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D9%87-%D8%AC%D9%86%D9%88%D8%A8%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D9%85%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%DB%B2-%D8%AF%D8%B1%D8%B5%D8%AF-%D9%85%DB%8C-%D8%B1%D8%B3%D8%AF