روایتی از یک خبر/استرالیا به دنبال توسعه روابط دفاعی با همپیمانان غربی

وزیر دفاع فرانسه نیز در آن زمان با استقبال از تصمیم دولت استرالیا، این توافق را «بسیار مهم» و مقدمه‌ای «برای گشودن صفحه‌ای جدید در روابط دو جانبه و نیز نگاه به آینده» خوانده بود.

لغو این قرارداد عظیم از سوی استرالیا در پاییز گذشته، بحران دیپلماتیک را میان این کشور و فرانسه ایجاد کرده بود.

آلبانیز

بر اساس این گزارش، به دنبال وقوع جنگ در اوکراین، کشورهای اروپایی خواستار توسعه همکاری با همپیمانان خود شده اند.

«اسکات موریسون» نخست وزیر سابق استرالیا در سپتامبر سال ۲۰۲۱، به شکل ناگهانی به قرارداد فرانسوی خرید زیردریایی که از ده سال پیش در حال آماده سازی بود، پایان داد. وی همچنین خبر داد که کشورش تصمیم دارد از آمریکا و انگلیس زیردریایی هسته‌ای بخرد. این تغییر رویکرد ناگهانی از سوی استرالیا که کشوری قوی در حوزه هسته ای محسوب نمی‌شود تعجب برانگیز بود. موریسون همچنین در اظهاراتی «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه را به فریبکاری متهم کرد و خشم او را برانگیخت. پاریس سفیر استرالیا را برای بیان اعتراضش به این رفتار احضار کرد.

 استرالیا در ماه ژوئن به توافقی ۵۵۵ میلیون یورویی (۵۵۲.۸۴ میلیون دلار) با شرکت کشتی سازی نظامی فرانسوی Naval Group بر سر تصمیم سال گذشته برای لغو قرارداد چند میلیارد دلاری زیردریایی فرانسوی دست یافت.

نگاهی به تاریخ نشان می دهد اختلاف‌نظر بین کشورهای شرقی و غربی اتحادیه اروپا در نحوه مدیرت بحران‌ها و مقابله با تهدیدها حتی قبل از جنگ اوکراین هم وجود داشت اما این اختلاف و ناسازگاری در پی پیچیده شدن بحران اوکراین، شدت گرفت و پیوسته در حال افزایش است.

از آن زمان دو کشور روابط سردی را تجربه کردند تا آنکه در ماه مه (اردیبهشت) آنتونی آلبانز از احزاب میانه چپ استرالیا به نخست وزیری رسید. وی از زمان به قدرت رسیدن برای اصلاح روابط تیره‌شده با فرانسه، نیوزلند و کشورهای جزیره‌ای اقیانوس آرام تلاش کرده است. این کشورها دولت محافظه‌کار قبلی را به دلیل سرعت کندش در اقدامات مرتبط با تغییرات آب و هوایی سرزنش می کردند.

پیشینه

به باور بسیاری از کارشناسان روابط بین الملل، در حالی‌ که حدود ۶ ماه از جنگ روسیه و اوکراین می گذرد، اختلاف‌نظر میان کشورهای اروپایی در مورد شیوه برخورد با روسیه در حال افزایش است. کشورهای قدرتمند اروپای غربی مانند آلمان، فرانسه و ایتالیا به حل مسائل از طریق دیپلماتیک باور داند و در صدد یافتن راه حلهایی برای پایان دادن به بحران اوکراین هستند، این در حالیست که کشورهای اروپایی شرقی که در گذشته هم‌پیمان شوروی سابق بودند و در حال حاضر در تصمیم‌گیری‌های اتحادیه اروپا نفوذ کمتری دارند، می‌کوشند اروپا را به سمت تشدید تنش با روسیه سوق دهند.

دولت استرالیا که روابطش با فرانسه، به دنبال فسخ یک طرفه قرارداد چند میلیارد دلاری خرید زیردریایی، تیره شده بود، در پی پذیرش پرداخت غرامت ۵۵۵ میلیون دلاری به فرانسوی ها، اکنون اعلام کرده که لازم است تیرگی های روابط با پاریس را پاک کند و آن را به ریل سابق برگرداند.

بسیاری از کشورهای اروپای شرقی که از نزدیکی با آمریکا به خود می‌بالند، بدون اینکه پیامدهای سیاسی، نظامی و اقتصادی تنش با روسیه را در نظر بگیرند، اتحادیه اروپا را به سمت تشدید تنش با روسیه سوق می‌دهند. در حالی‌ که کشورهای اروپای غربی هیچ تمایلی ندارند که پای اتحادیه اروپا را به میان بحران‌هایی بکشانند که مقابله با آن‌ها دشوار است.

پیش تر دولت گفت که توقف فرانسه به “بازیابی و تجدید” روابط دوجانبه آنها کمک خواهد کرد و فرانسه را یکی از “قدیمی ترین و تواناترین شرکای استرالیا” خواند.

این اولین سفر «ریچارد مارلز» وزیر دفاع استرالیا به این کشورها از زمان به قدرت رسیدن حزب کارگر چپ میانه در استرالیا پس از انتخابات سراسری در ماه مه (اردیبهشت-خرداد) خواهد بود.

به این ترتیب اغلب کشورهای تاثیرگذار اتحادیه اروپا که در غرب این قاره واقع‌اند، با جهت‌گیری‌های خصمانه و سیاست‌های تشدید تنش کشورهای اروپای شرقی علیه روسیه، همسو نیستند و سعی می‌کنند در همه عرصه‌ها محتاطانه برخورد کنند و از طریق ایجاد ائتلاف خود را در برابر هر گونه تهدید احتمالی مصون سازند.

در پایان بنظر می رسد وقوع جنگ در اوکراین سبب شده است کشورهای غربی احساس خطر کنند و تقویت همکاری های نظامی میان استرالیا، فرانسه، آلمان و انگلیس یکی از مصادیق آن به شمار می آید.


منبع: https://www.irna.ir/news/84868856/%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%DB%8C%DA%A9-%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%87%D9%85%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86

به گزارش روز یکشنه ایرنا به نقل از این رسانه، این سفر با هدف توسعه روابط دفاعی با کشورهای همپیمان خود صورت می گیرد.

قرار است این سفر از ۲۹ آگوست تا یکم سپتامبر (۷ تا ۹ شهریور) انجام شود.

اهمیت موضوع

ارزیابی

آلبانیز – در خصوص درگیری دیپلماتیک و مالی ناشی از نقض قرارداد با شرکت کشتی‌ سازی «گروه دریایی» فرانسه، گفت بازنشانی روابط بین استرالیا و فرانسه ضروری است.

نخست وزیر استرالیا ۲۱ خرداد گذشته اعلام کرد شرکت فرانسوی سازنده زیردریایی، مبلغ ۵۵۵ میلیون یورو را به عنوان غرامت فسخ یکجانبه معاهده ۵۶ میلیارد یورویی آکوس از جانب کانبرا پذیرفته است، خبری که به اختلاف مالی و تیرگی روابط

او در خصوص این عقب نشینی کانبرا در مقابل پاریس، در گفت و گو با شبکه تلویزیونی ملی ABC (شرکت پخش رسانه‌ای آمریکا) گفت که تنظیم مجدد روابط کشورش با فرانسه مهم است.

مارلز قرار است در طول این ماموریت با همتایان خود دیدار کند، که به نوعی فرصتی برای نشان دادن تعهد استرالیا به توسعه روابط دفاعی قوی تر با اروپا است.