زمزمه های غیبت پوتین در اجلاس سران گروه ۲۰

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ رئیس جمهور چین از جمله سران کشورهای اقتصادی جهان هستند که انتظار می رود برای حضور در این اجلاس به اندونزی سفر کنند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84935968/%D8%B2%D9%85%D8%B2%D9%85%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%BA%DB%8C%D8%A8%D8%AA-%D9%BE%D9%88%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%AC%D9%84%D8%A7%D8%B3-%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D9%86-%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87-%DB%B2%DB%B0

او به این روزنامه گفت: قرار نیست گروه ۲۰ یک مجمع سیاسی باشد، این نشست درباره اقتصاد و توسعه است.

ویدودو از ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز برای شرکت در این نشست دعوت کرده و زلنسکی گفته است در صورت حضور پوتین در آن شرکت نخواهد کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از فایننشیال تایمز، «جوکو ویدودو»، رییس جمهور اندونزی، به رسانه های این کشور اعلام کرده است که انتظار نمی رود ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در نشست آتی سران گروه ۲۰ در بالی شرکت کند.

اندونزی درخواست کشورهای غربی و اوکراین برای حذف روسیه از نشست را رد کرده و متعهد به حفظ بی طرفی و تاکید بر پتانسیل همکاری در زمینه امنیت غذایی و انرژی شده است.

نشست گروه ۲۰ اولین گردهمایی رهبران بزرگترین اقتصادهای جهان از زمان آغاز جنگ اوکراین خواهد بود و انتظار می رود که پیامدهای جنگ در آن پررنگ شود.

ویدودو، میزبان اجلاس، در مصاحبه ای با فایننشال تایمز گفت: این گمان قوی را دارد که رهبر روسیه از حضور در این رویداد صرف نظر می کند.

در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه گذشته، ۱۶ عضو گروه ۲۰ به قطعنامه ای رای مثبت دادند که تلاش مسکو برای الحاق چهار منطقه شرق اوکراین را محکوم می کند. سایر اعضای گروه ۲۰، چین، هند و آفریقای جنوبی رای ممتنع دادند، در حالی که اتحادیه اروپا در این نهاد سازمان ملل نماینده ای ندارد.

اجلاس سران گروه ۲۰ در بالی اندونزی قرار است روزهای ۲۴ و ۲۵ آبان ماه جاری برگزار شود.

اظهارات ویدودو پس از آن بیان شد که پوتین در ماه گذشته گفت که به شرکت در این نشست فکر خواهد کرد، اما روسیه قطعا نماینده ای در سطح بالا برای حضور در این نشست خواهد داشت.

ویدودو در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، اظهار داشت: روسیه از این اجلاس استقبال می‌کند و ابراز نگرانی کرد که این نشست ممکن است تحت الشعاع افزایش بسیار نگران‌کننده تنش‌های بین‌المللی قرار گیرد.