شب در انزلی کجا بریم؟

زیبا وکیلی

بندر انزلی شهری پرجنب‌وجوش و زیبا است. جاهای دیدنی انزلی در شب به‌قدری متنوع هستند که حضور در آن‌ها اوقات خوش و خاطره‌انگیزی را برای گردشگران رقم خواهد زد.

بندر انزلی (با نام پیشین بندر پهلوی) شهری ساحلی و زیبا در استان گیلان است. دسترسی مناسب، وجود تالاب و منطقه آزاد، طبیعت باشکوه، سواحل مجهز، سازه‌های تاریخی، بازارهای سنتی و مدرن جذاب، زیرساخت‌های رفاهی مناسب گردشگری و از همه مهم‌تر مردمان مهمان‌نواز و خون‌گرم سبب شده‌اند تا مسافران بسیاری در سفر به شمال برای یک تا چند روز در این شهر توقف کنند. شهر سرزنده و فعال انزلی دیدنی‌های متعددی برای بازدید در شب دارد. 

شب در انزلی کجا بریم؟

بوستان بلوار انزلی (پارک بزرگ قدس)

  • آدرس: محله گلسرخ، حاشیه شرقی بلوار سی‌متری پاسداران (مشاهده روی نقشه)
  • هزینه بازدید: رایگان

«بلوار ساحلی انزلی»، «بوستان بلوار انزلی»، «بلوار انزلی» یا «پارک ساحلی قدس» یکی از بهترین سواحل گیلان است. این پارک ساحلی با حدود ۱,۰۰۰ متر مربع وسعت در سال ۱۳۰۵ هجری شمسی به سبک اروپایی و نوین ساخته شده است و چشم‌انداز بسیار زیبایی به تاسیسات بندری، رفت‌وآمد کشتی‌ها، پرواز پرندگان بر بلندای دریای خزر و ورودی تالاب انزلی دارد.

بوستان بلوار انزلی؛ منبع عکس: ویکی لاک؛ عکاس: Podong

منبع عکس: ویکی لاک؛ عکاس: Podong

مجسمه معروف و تاریخی شیر سنگی در یکی از ورودی‌های بوستان جا خوش کرده است. تندیس‌ها و سردیس‌های متعددی در گوشه و کنار این بلوار زیبا و بوستان ساحلی وجود دارند؛ این سازه‌های هنرمندانه متعلق به افراد محبوب، مشهور و سرشناس شهر یا کسب‌‌ و کارهای سنتی و خاطره‌انگیز مرسوم در انزلی هستند. موقعیت‌ها و پس‌زمینه‌های عالی برای عکاسی، امکانات رفاهی مطلوب، روشنایی در شب و فضای سبز زیبا از نکات مثبت بلوار ساحلی انزلی هستند.

نیمکت‌های متعدد رو به دریا، مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه سواری، وسایل بازی کودکان، وسایل ورزشی، آلاچیق، سوپرمارکت، بوفه، آبخوری، سرویس بهداشتی و نمازخانه امکانات بوستان ساحلی انزلی محسوب می‌شوند. در حاشیه جنوبی بلوار ساحلی انزلی غرفه‌های سیار چای و دمنوش فعال هستند و یکی از محل‌های تجمع جوانان شهر، خانواده‌ها و حتی مسافران در شب‌های انزلی به شمار می‌‌آیند. در انتهای بلوار ساحلی انزلی اسکله قایق‌سواری وجود دارد.

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها (از راست به چپ): مهدی صالح پور، Amir Ap، آناهیتا مشتاق و علیرضا بوستان چی

موج شکن انزلی

موج‌شکن‌های بندر انزلی تحت نظر اداره بندر و کشتیرانی اداره می‌شوند؛ با این وجود در لیست بناهای تاریخی و تفریحی انزلی جای می‌گیرند. تا قبل از ساخت این موج‌شکن‌ها فشار آب و امواج پرقدرت دریا مانع آرامش و پهلوگیری امن کشتی‌ها می‌شد و تخلیه بار و مسافر را با مشکل مواجه می‌کرد.

موج شکن بندر انزلی در شب؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: Aydin TV

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: Aydin TV

موج‌شکن‌های غربی و شرقی به‌عنوان سازه‌هایی کاربردی و مهم به‌منظور ایجاد امنیت برای کشتی‌ها در لنگرگاه‌های داخل خلیج انزلی (کانال انزلی یا کانال غازیان؛ ورودی سفید رود به دریای خزر) ساخته شدند. قرارداد ساخت موج‌شکن انزلی در سال ۱۲۷۴ هجری شمسی (۱۸۹۵ میلادی) بین ایران و روسیه بسته شد و کمپانی احداث راه انزلی به قزوین مسئولیت آن را به‌عهده گرفت. 

عرشه موج‌شکن‌های بندر انزلی سنگ‌فرش و برای پیاده‌روی بسیار مناسب است

موج‌شکن‌های بندر انزلی یکی از بهترین موقعیت‌های شهر برای ماهیگیری، پیاده‌روی شبانه و تماشای شکوه دریا، کشتی‌های غول‌پیکر و غروب و طلوع خورشید هستند. با قدم‌زدن روی این سازه از یک سو دریای مواج و از سوی دیگر آب‌های آرام میان کانال را مشاهده خواهید کرد. دسترسی به موج‌شکن غربی و لنگرگاه کشتی میرزا کوچک‌خان از طریق خیابان پاسداران و دسترسی به موج‌شکن شرقی از طریق بلوار اطبا امکان‌پذیر است.

امروزه عرشه موج‌شکن‌های انزلی سنگ‌فرش شده‌اند و بسیاری از شهروندان برای ورزش صبحگاهی و پیاده‌روی به آن مراجعه می‌کنند. فانوس دریایی انزلی در انتهای موج‌شکن غربی قرار دارد. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها (از راست به چپ): فرهاد صارمی، jovial 89s، شروین خباززاده، iliya HP

پل غازیان

  • آدرس: محله مصلی،‌ اتصال میدان گمرک به بلوار تکاوران (مشاهده روی نقشه)
  • هزینه بازدید: رایگان

پل غازیان اولین پل متحرک ایران، یکی از سازه‌های تاریخی، خاص و ارزشمند شهر و از جاهای دیدنی بندر انزلی است. این پل در سال ۱۳۱۷ هجری شمسی (دوره پهلوی اول) روی رودخانه انزلی (سفید رود) و در مسیر ارتباطی رشت – انزلی ساخته شد و در زمان خود یکی از پل‌های مدرن کشور به شمار می‌رفت. تا پیش از ساخت این پل دسترسی به دو سوی رودخانه تنها با قایق ممکن بود.

پل غازیان در شب؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: مهرداد پیربازاری

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: مهرداد پیربازاری

پل قدیم غازیان ۲۱۰ متر طول، ۱۰ متر عرض، حدود ۸۵ متر ارتفاع و پنج دهانه دارد. یکی از دهانه‌ها به عرض ۲۵ متر متحرک بود و در زمان عبور کشتی‌های بزرگ بالا می‌رفت. پل غازیان با شماره ۱۵۱۴ در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است. 

پل غازیان از بهترین موقعیت‌ها برای تماشای کشتی‌ها، مرغان دریایی و طلوع و غروب خورشید در انزلی است

امروزه پل دیگری با نام پل غازیان جدید یا پل پزرگ ولایت در کنار پل قدیم غازیان ساخته شده که مخصوص عبور خودرو است و در دو سوی خود مسیر عبور برای عابران دارد. با ساخت پل جدید، پل قدیم غازیان به عبور دوچرخه‌سواران و افراد پیاده اختصاص داده شد و امروزه یکی از محبوب‌ترین و خوش‌منظره‌ترین نقاط شهر از نظر شهروندان و گردشگران به شمار می‌رود. عرشه پل سنگ‌فرش است و نیمکت‌های متعددی در طول آن وجود دارد. روزانه افراد بسیاری دقایقی روی این نیمکت‌ها می‌نشینند و محو تماشای قایق‌سواران، کایاک‌سواران، کشتی‌ها، مرغان دریایی، کاکایی‌های سفیدبال و منظره طلوع و غروب خورشید می‌شوند. پل قدیم غازیان در شب با چراغ‌های متعدد روشن می‌شود. غذا دادن (معمولا تکه‌های نان) به مرغان دریایی از روی پل غازیان فعالیتی محبوب در انزلی است. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس: علی موثق، سعید هدیه، هادی کریمی، نوید ابداعی

حافظیه انزلی 

  • آدرس: محله شهرداری، میدان شهرداری، خیابان مطهری (مشاهده روی نقشه)
  • هزینه بازدید: رایگان

محل ترنم موزیک، ساختمان موزیک یا «حافظیه» (موزیک جیگا به گویش محلی گیلکی) از بناهای ارزشمند شهر انزلی است که در سال‌ ۱۳۱۱ هجری شمسی، توسط مهندسین آلمانی و به همت شهرداری ساخته شد. حافظیه انزلی حدود ۷۶ متر مربع وسعت دارد و در محوطه شهرداری واقع شده است. نورپردازی زیبا و فضای عرفانی و فرهنگی، حافظیه را به یکی از دیدنی‌های شبانه آرام شهر تبدیل کرده است. این بنا با شماره ۱۵۱۳ در فهرست ملی کشور به ثبت رسیده است. 

حافیه انزلی در شب؛ منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: وحید بنیعقوب

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: وحید بنیعقوب

تالاب انزلی

  • آدرس: حاشیه جنوب غربی شهر انزلی، شمال جاده آبکنار به کپورچال (مشاهده روی نقشه)
  • هزینه بازدید (در سال ۱۴۰۲): کرایه قایق برای گشت در تالاب، شروع قیمت (بسته به زمان و مسیر) از ۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان

تالاب انزلی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین دیدنی های گیلان و بندر انزلی و از نوع تالاب‌های ساحلی (Coastal Wetland) است. این تالاب در سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و از مشهورترین تالاب‌ های ایران است.

تالاب انزلی یکی از ذخایر زیست بوم و پهنه‌های ارزشمند طبیعی کشور محسوب می‌شود و طبیعت و حیات‌وحشی منحصر‌به‌فرد و ویژه دارد. این تالاب وسیع زیستگاه لاله‌های مردابی، محل تخم‌ریزی آبزیان و پرندگان و پناهگاه پرندگان بومی و مهاجر است. تالاب انزلی نقش بسزایی در تصفیه آب رودخانه‌های منطقه (۱۱ رود اصلی و ۳۰ رود فرعی) دارد؛ آب این رودها پس از آبیاری مزارع به تالاب می‌ریزد و در نهایت از طریق یک کانال کشتیرانی به دریای خزر متصل می‌شود.

قایقی در میان تالاب انزلی؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: مهدی امجدی

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: مهدی امجدی

بسیاری از شهروندان انزلی و گردشگران، طلوع و غروب خورشید را بهترین زمان بازدید از تالاب انزلی می‌دانند. همه ساله در فصل بهار گل‌های نیلوفر آبی سطح آب غنچه می‌دهند و مناظر با شکوهی می‌آفرینند. این گل‌ها در اواسط تابستان باز می‌شوند؛ در این زمان از سال قایق‌سواری در تالاب بسیار رویایی خواهد بود. گردشگران با کرایه قایق‌های معمولی یا VIP (در یکی از اسکله‌های حاشیه تالاب) تالاب‌گردی می‌کنند. با تغییر زیست بوم طی سال‌های اخیر گل‌های سنبل نیز در سطح آب می‌رویند. 

کایاک سواری، پرنده‌نگری (نیمه دوم سال)، تماشای اسب‌های وحشی و گاومیش‌ها، عکاسی و ماهیگیری از جمله تفریحات تالاب انزلی هستند. اسکله چوبی آبکنار و پارک‌ جنگلی اشپیلا از دیدنی‌های حاشیه تالاب انزلی به شمار می‌روند. گردشگران می‌توانند در رستوران‌های محلی متعدد اطراف تالاب غذا میل کنند. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها (از راست به چپ): پویا صالحی؛ حامد دولت‌ خواهی، محمدرضا یعقوبی شاوکی، رکسانا رئوفی

منطقه آزاد انزلی

  • آدرس: بلوار شهید فاتحی (شرق به غرب)، ورودی فاز تجارت و گردشگری (مشاهده روی نقشه)
  • هزینه بازدید: رایگان

منطقه آزاد انزلی یکی از بهترین مراکز تفریحی و مراکز خرید بندر انزلی است. این مجموعه وسیع و مدرن پتانسیل بالایی برای تجارت و جذب گردشگر دارد. منطقه آزاد در غرب شهر بندر انزلی و حاشیه شمالی بلوار شهید فاتحی واقع شده است و یکی از مقاصد سفر در استان محسوب می‌شود. فعالیت مراکز خرید متعدد همچون ونوس، کاسپین،‌ هپی مارت و ستاره شمال با اجناس لوکس و برند تا اقتصادی و مراکز تفریحی متنوع همچون بهشت پرندگان، آکواریوم انزلی از بهترین و مشهورترین آکواریوم‌ های ایران، شهربازی سرپوشیده و ساحل وسیع و زیبا محبوبیت منطقه آزاد انزلی را دوچندان کرده است.

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها (از راست به چپ): rasool gh ،mohamad kh، علی رامش خواه، نوید فرازمند

وجود رستوران‌های متعدد و متنوع، پارکینگ، نمازخانه، سرویس بهداشتی، فضای سبز زیبا، روشنایی مناسب در شب، شعب بانک و خودپردازهای متعدد باعث آرامش خیال گردشگران برای تفریح و گردش در منطقه آزاد انزلی شده‌اند. مسافران تا پاسی از شب در مجتمع‌های مختلف و محوطه زیبای این مجموعه وقت می‌گذرانند. 

مارینا کاسپین

مارینا کاسپین یک کلوپ تفریحات دریایی و یک مرکز مدرن فروش و نگهداری قایق‌ها و شناورهای شخصی تفریحی است که در غرب منطقه آزاد انزلی، از مناطق آزاد ایران، قرار دارد و نخستین مارینای شمال کشور محسوب می‌‎‌شود. تفریحات آبی مارینا کاسپین (پدل بورد، قایق بادبانی، پاراسل، تیوب‌سواری، کایاک، شاتل، گشت دریایی و اسکی روی آب) تنها تا ساعت ۱۸ برقرار هستند؛ ولی لانژ ساحلی مجموعه همه‌روزه از ساعت ۱۲ تا ۲۲ میزبان گردشگران است.

لانژ مارینا کاسپین؛ منبع عکس: وب‌سایت مارینا کاسپین؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: وب‌سایت مارینا کاسپین ؛ عکاس: نامشخص

کادر مجرب، فضای بسیار زیبا، مفرح و مدرن در محیط باز کنار دریا، فست‌فود، سرو انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم (همچون انواع اسموتی، شیک، آب‌میوه‌های طبیعی، اسپرسو، کاپوچینو و لاته) و اجرای موسیقی زنده، وقت‌گذرانی با اعضای خانواده و دوستان را در مارینا کاسپین خوشایندتر می‌کند. 

خانه های رنگی انزلی

  • آدرس: محله ناسیونال انزلی، خیابان شهید جواد دوربین، پشت شنبه بازار روگا (مشاهده روی نقشه)
  • هزینه بازدید: رایگان

خانه های رنگی انزلی ابتکاری جالب و زیبا از شورای اسلامی شهر انزلی است. رنگ‌آمیزی دیوارها و سقف شیروانی خانه‌ها و مغازه‌های حاشیه (شمالی) رودخانه در غرب پل جدید انزلی (پل ولایت ۲ یا پل تکاوران) جاذبه‌ گردشگری جدیدی در شهر انزلی ایجاد کرده است که بی‌شباهت به خانه‌های رنگی استانبول در محله بالات نیست. استفاده از رنگ‌های شاد و متعدد و انعکاس این رنگ‌ها در آب چشم‌اندازی بسیار زیبا ایجاد کرده است.

منظره خانه‌های رنگی انزلی در شب؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: جواد رزمی جو

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: جواد رزمی جو

برای تماشای خانه‌های رنگی انزلی خود را به عرشه و بخش پیاده‌روی پل تکاوران (از طریق خیابان تکاوران) برسانید. در این صورت خانه‌های رنگی سمت راست شما و در حاشیه رودخانه قرار دارند. همچنین امکان کرایه قایق در اسکله وجود دارد. خانه‌های رنگی انزلی در شب نیز بسیار تماشایی هستند. 

پارک پاسداران 

  • آدرس: حاشیه شمالی خیابان پاسداران (شرق به غرب) (مشاهده روی نقشه)
  • هزینه بازدید: رایگان

پارک پاسداران انزلی یکی از فضاهای زیبای شهری و مقاصد تفریح و استراحت مسافران است. این پارک در حاشیه نوار ساحلی شهر قرار دارد. ساحل شنی، وسیع، پاک و مناسب شنا، فضای سبز زیبا، زمین بازی کودکان، شهربازی، وسایل و زمین ورزشی، آلاچیق‌ها و نیمکت‌های متعدد، سرویس بهداشتی، آبخوری، بوفه، غذاخوری و نمازخانه از امکانات تفریحی و رفاهی بوستان پاسداران انزلی هستند. امنیت مناسب، روشنایی در شب و دسترسی مناسب سبب شده است تا بسیاری از گردشگران شب را در این پارک ساحلی چادر بزنند.

بوستان ساحلی پاسداران؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: احمد سیدی پور

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: احمد سیدی پور

مناره بندر انزلی

  • آدرس: محله سی‌متری، خیابان سپه (شرق به غرب)، قبل از خیابان قاآنی (مشاهده روی نقشه)
  • هزینه بازدید: رایگان

مناره انزلی یا برج ساعت در گذشته به‌عنوان فانوس دریایی شهر استفاده می‌شد و امروزه ساعت دقیق را به اهالی شهر و گردشگران نشان می‌دهد. بر اساس مستندات تاریخی این برج در سال ۱۱۹۴ هجری شمسی (دوره قاجار)، به دستور حاکم وقت گیلان، از آجر ساخته شد و هدف از احداث آن دیده‌بانی دریا و راهنمایی دریانوردان شب بود. مناره انزلی در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی مرمت و ساعتی چهارطرفه بر فراز آن کار گذاشته شد. ارتفاع کلی این برج ۲۸ متر و تا بالکن ۲۰ متر است. نورپردازی برج ساعت در شب، نظر گردشگران بسیاری را جلب می‌کند. این برج در سال ۱۳۵۶ با شماره ۱۵۱۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مناره یا برج ساعت بندر انزلی؛ منبع عکس: ویکی لاک؛ عکاس: N6sim

منبع عکس: ویکی لاک؛ عکاس: N6sim

پارک جنگلی انزلی

  • آدرس: غرب شهرک شهید اسحاقی انزلی، حاشیه شمالی جاده رشت – انزلی (بلوار ابوطالب پیشوایی شرق به غرب) (مشاهده روی نقشه)
  • هزینه بازدید (سال ۱۴۰۲): ورودی برای هر خودرو ۵۰,۰۰۰ تومان

پارک جنگلی انزلی یکی از فضاهای سبز شهری و جاهای دیدنی شهر است. با توجه به قرارگیری این بوستان در ورودی شرقی شهر و حاشیه جاده رشت به انزلی، بسیاری از مسافران (به‌ویژه مسافران نوروزی) در آن چادر می‌زنند و شب را استراحت می‌کنند.

دریاچه میان پارک جنگلی بندر انزلی؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: مجسن شهریاری

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: محسن شهریاری

امکانات و خدمات مناسب همچون پارکینگ، آلاچیق، روشنایی در شب، امنیت با حضور نگهبان، سرویس بهداشتی، بوفه، زمین بازی کودکان، وسایل ورزشی، نیمکت، باربیکیو و نمازخانه، دلیل محبوبیت پارک جنگلی انزلی و استقبال گردشگران از آن است. برکه آب زیبایی در میانه بوستان وجود دارد. 

کشتی تفریحی شکوفه

  • آدرس: بلوار تکاوران (شرق به غرب)، اسکله زیر پل ولایت ۲ (پل انزلی) (مشاهده روی نقشه)
  • هزینه بازدید (سال ۱۴۰۲): ۳۰۰,۰۰۰ تومان به‌ازای هر نفر
  • شماره تماس: ۰۹۱۱۳۱۰۰۴۳۶ 
  • صفحه اینستاگرام: mahroyanjonob_shokofeh_ship@

اگر در سفر به شمال به‌دنبال یک گردش دریایی لوکس و جذاب هستید، سری به کشتی تفریحی شکوفه انزلی بزنید. این کشتی در اسکله زیر پل «ولایت دو» و درست قبل از خانه‌های رنگی انزلی مستقر است و همه‌روزه در ساعات ۹، ۱۱، ۱۷ و ۱۹ حرکت می‌کند. حدود ۹۰ دقیقه گشت دریایی به‌همراه پذیرایی و موسیقی زنده از برنامه‌های کشتی تفریحی شکوفه برای مسافران است. کافی شاپ کشتی نیز با انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم به مشتریان خدمات می‌دهد. کشتی در شب نورپردازی زیبایی دارد. 

کشتی تفریحی شکوفه بندر انزلی؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: شکوفه عباسیان

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: شکوفه عباسیان

ساحل قو

ساحل قو یکی از نزدیک‌ترین سواحل به شهر رشت و از شناخته‌شده‌ترین سواحل گیلان است. این ساحل شنی فضای مناسبی برای برپایی چادر، شن‌بازی، شنا و آبتنی دارد. افراد می‌توانند خودروهای خود را تا نزدیکی ساحل ببرند.

ساحل شنی قو؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: نیما خدابنده

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: نیما خدابنده

چندین مجتمع اقامتی تفریحی در حاشیه ساحل قو فعال هستند و تفریحاتی چون جت اسکی، موتور چهارچرخ و قایق‌سواری را ارائه می‌دهند. سکو برای نشستن، آلاچیق، دوش حمام، کافه و رستوران امکانات رفاهی این مجتمع‌ها محسوب می‌شوند. بسیاری از گردشگران چادر زدن در آلاچیق‌ها و شب‌مانی کنار ساحل را برای اقامت خود انتخاب می‌کنند.

بازار گیلار انزلی

  • آدرس: محله گیلار، بلوار آیت‌الله پیشوایی (غرب به شرق)، بعد از میدان شهید عبد حق (معراج) (مشاهده روی نقشه)
  • هزینه بازدید: رایگان
  • ساعات فعالیت: هشت تا ۲۴

بازار گیلار یکی از بازارهای سنتی و بهترین مراکز خرید انزلی است و در محدوده ورودی شرقی شهر قرار دارد. این مجموعه شامل سه بازار سرپوشیده است و کالاهای وارداتی روس و ترک را ارائه می‌دهد. اجناسی چون پوشاک مردانه و زنانه، لوازم‌ خانگی، لوازم آشپرخانه، ساعت و اکسسوری، لوازم آرایشی بهداشتی، سیسمونی، اسباب‌بازی، صنایع دستی و لوازم دکوری در بازار گیلار به فروش می‌رسند. ارائه کالاهایی با قیمت مناسب، پارکینگ، رستوران، فضای بازی کودکان و آب‌سردکن از جمله نکات مثبت و امکانات رفاهی این بازار هستند. 

بازار گیلار انزلی؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: Matin Matin

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: Matin Matin

انزل مال

  • آدرس: محله پردیس، بلوار مطهری (غرب به شرق)، بین خیابان‌های نوری و نیایش (مشاهده روی نقشه)
  • هزینه بازدید: رایگان
  • ساعات فعالیت: هشت تا ۲۳:۳۰

انزل مال یک مجتع تجاری و تفریحی وسیع، زیبا و مدرن در شهر انزلی است. فودکورت‌، سالن ورزشی، شهربازی، پارکینگ، نیمکت و مبلمان، سرویس بهداشتی و نمازخانه امکانات رفاهی و خدمات مجموعه برای مراجعان هستند. فضای زیبا و محوطه باز میان انزل مال با درختان نخل زیبا، گل‌های رنگارنگ و آب‌نما یکی از بخش‌های محبوب مجموعه است. 

منبع عکس‌ها: گوگل مپ؛ عکاس‌ها (از راست به چپ): Anzal IR، لیلا اکبری، امیر مالمیر چگینی، مرضیه صالحی

بیشتر مغازه‌های انزل مال به صنف پوشاک اختصاص داده‌ شده‌اند؛ علاوه بر این لوازم خانه و دکوری، آجیل و خشکبار، ساعت و اکسسوری، اسباب‌بازی، لوازم چوبی و کیف و کفش نیز در آن به فروش می‌رسد. شعبه‌ای از هایپرمی نیز در انزل مال فعال است.

بازار ماهی فروشان انزلی

  • آدرس: کوی واحدی، بلوار نواب صفوی (شرق به غرب)، روبه‌روی ایستگاه آتش‌نشانی (مشاهده روی نقشه)
  • هزینه بازدید: رایگان
  • ساعت فعالیت: هفت تا ۲۰

اگر در سفر به شمال و شهر انزلی قصد خرید ماهی را دارید حتما سری به بازار بزرگ ماهی فروشان بزنید. در این بازار غالبا ماهی‌های آزاد و غیرپرورشی با قیمتی مناسب عرضه می‌شوند. تازگی ماهی‌ها و تنوع بالای گونه‌های عرضه‌شده از نقاط مثبت این بازار تخصصی، سرپوشیده و جذاب انزلی هستند. فضای پارک کافی، خودپرداز، نیمکت برای استراحت و تهویه مناسب از جمله امکانات و خدمات رفاهی بازار ماهی‌فروشان انزلی محسوب می‌شوند. 

بازار بزرگ ماهی‌فروشان انزلی؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: بهنام صمدی

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: بهنام صمدی

بازار بزرگ سپه

  • آدرس: خیابان مطهری (شرق به غرب)، خیابان بازار سپه (مشاهده روی نقشه)
  • هزینه بازدید: رایگان

بازار بزرگ سپه یکی از خیابان‌ها و بازارهای قدیمی و خاطره‌انگیز شهر ساحلی انزلی است. این معبر از قدیم محلی برای پیاده‌روی و خرید تا پاسی از شب بوده است. فضای آرام و ساختمان‌های قدیمی نقطه تمایز این خیابان سنگ‌فرش‌شده با دیگر بازارها و مراکز شهر است. فروشگاه‌های دو سوی خیابان سپه عمدتا به فروش پوشاک خانواده، کیف و کفش، صنایع دستی و سوغاتی های گیلان اختصاص داده‌ شده‌اند. همچنین فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی، طلا و جواهر، لوازم‌ خانگی و انواع خوراکی در این خیابان به چشم می‌خورند. چند کافه و رستوران نیز در میانه بازار وجود دارند.

خیابان بازار بزرگ سپه؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: mhsa ekrahi

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: mhsa ekrahi

شنبه بازار انزلی 

بازارهای روزانه یا بازارهای هفتگی از جذاب‌ترین بازارها برای خرید و گردش هستند. این بازارها در شهرهای شمالی با عرضه انواع محصولات محلی و ارگانیک رونق و رنگ‌بوی خاصی پیدا می‌کنند. شنبه بازار انزلی با بیش از ۷۰ سال سابقه یکی از بازارهای اصیل و قدیمی شهر است. در این بازار اغلب مردم بومی و ساکنان روستاهای اطراف محصولات و تولیدات خود را عرضه می‌کنند.

شنبه بازار انزلی؛ منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: محمدرضا یعقوبی شاوکی

منبع عکس: گوگل مپ؛ عکاس: محمدرضا یعقوبی شاوکی

شنبه بازار قدیم انزلی در خیابان میرزا کوچک خان و شنبه بازار جدید در پارکینگی در خیابان نواب صفوی استقرار دارند. ترشی‌ها و مرباهای خانگی، پنیر محلی با نام سیاه‌مزگی، ادویه‌ها و چاشنی‌های دست‌ساز، خشکبار ارگانیک، لباس‌های محلی، ماهی تازه، میوه و سبزیجات بومی و خاص، برنج محلی، لبنیات، طیور، صنایع دستی گیلان همچون حصیربافی و ظروف سنتی و پوشاک در این بازار عرضه می‌شوند.

رستوران لوتکاچی

  • آدرس: بلوار تکاوران، خیابان شهید دوربین، بعد از پارک روگا (شهید دوربین)، روبه‌روی خانه‌های رنگی انزلی (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط
  • ساعت فعالیت: ۹:۳۰ تا ۲۴
  • شماره تماس: ۰۹۱۲۸۱۴۰۵۰۱
  • وب‌سایت: lotkachirestaurant.com

شکم‌گردی و چشیدن غذاهای سنتی یکی از تفریحات سفر و گزینه‌های گردش در شب است. رستوران لوتکاچی با سرو انواع غذاهای لذیذ و محلی، سنتی و بین‌المللی یکی از بهترین رستوران های بندر انزلی محسوب می‌شود. این رستوران در محیطی لوکس و زیبا میزبان شهروندان و مسافران شهر است. کیفیت و اصالت غذاها و ارائه چاشنی‌های سنتی گیلان همچون بورانی، سیر ترشی و کال کباب در کنار وعده اصلی، لذت صرف غذا در این رستوران را دوچندان می‌کند. 

رستوران لوتکاچی انزلی؛ منبع عکس: lotkachirestaurant.com؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: lotkachirestaurant.com؛ عکاس: نامشخص

منوی رستوران لوتکاچی شامل انواع غذاهای محلی گیلان (شامی گیلانی، فسنجان، ترش تره، میرزا قاسمی، باقالی قاتوق و کشک بادمجان)، انواع ماهی، کباب، پیتزا، سالاد و دسر است. همچنین در این رستوران صبحانه سرو می‌شود. کافه لوتکاچی نیز بخشی حرفه‌ای از این مجموعه غذایی است. این رستوران چشم‌انداز بسیار زیبایی از خانه‌های رنگی شهر و رودخانه زیبای روبه‌روی آن دارد؛ علاوه بر این نورپردازی آرامش‌بخش، موزیک ملایم و برخورد حرفه‌ای پرسنل ساعات خوشی را برای مشتریان رقم خواهد زد. 

رستوران قبیله عشق

  • آدرس: جاده بندر انزلی به رضوانشهر، محله بشمن، جنب پمپ گاز (CNG) قلی‌زاده (مشاهده روی نقشه)
  • رده قیمت: متوسط
  • شماره تماس: ۰۹۱۱۸۸۸۷۱۲۱
  • ساعت فعالیت: ۱۷:۳۰ تا ۲۴
  • صفحه اینستاگرام: ‌ghabileheshghrestaurant@

رستوران قبیله عشق یکی از سفره‌خانه‌های سنتی و کافی‌شاپ‌های معروف محدوده غرب شهر انزلی است. نمای بیرونی این کافه رستوران به قلعه شباهت دارد. مشتریان می‌توانند سفارش خود را در فضای سرپوشیده سالن، آلاچیق‌های مجهز به سیستم گرمایش و سرمایش یا تخت‌های سنتی حیاط میل کنند. 

رستوران قبیله عشق بندر انزلی؛ منبع عکس: اینستاگرام ghabileheshghrestaurant؛ عکاس: نامشخص

منبع عکس: اینستاگرام ghabileheshghrestaurant؛ عکاس: نامشخص

استفاده از مواد اولیه تازه، سالم و باکیفیت نقطه قوت رستوران قبیله عشق انزلی است. فضای زیبا، رفتار حرفه‌ای پرسنل و اجرای موسیقی زنده (از ساعت ۲۱ تا ۲۴) سرو شام در این رستوران را بسیار خوشایند می‌کند.

انواع کباب‌های سنتی، برنج محلی و غذاهای گیلانی اصیل همچون میرزا قاسمی، کشک بادمجان، شامی محلی و شامی محلی ترش و انواع فست‌فود همچون پیتزا مخصوص، پیتزا پپرونی، فیله سوخاری، شنیتسل مرغ، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، سیب‌زمینی ویژه و سیب‌زمینی قارچ و پنیر در رستوران قبیله عشق طبخ و ارائه می‌شوند. در منوی کافی‌شاپ این مجموعه نیز انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم و دسر‌های لذیذ و شیرین به چشم‌ می‌خورند. فضای بازی کودکان و پارکینگ از جمله خدمات جانبی کافه رستوران سنتی قبیله عشق هستند. 

ورودی سفید رود به دریای خزر و نمای موج شکن‌های انزلی؛ منبع عکس: ویکی لاک؛ عکاس: Wiki9876ad

منبع عکس: ویکی لاک؛ عکاس: Wiki9876ad (تصویری هوایی و زیبا از ورودی سفید رود به دریای خزر و موج شکن بندر انزلی)

آیا تاکنون به شهر ساحلی و باصفای انزلی سفر کرده‌اید؟ اگر انزلی چی هستید یا تجربه گردش شبانه در شهر بندر انزلی را دارید لطفا نظرات و تجربه‌های خود را مخاطبان کجارو به اشتراک بگذارید. 

منبع عکس کاور: گوگل مپ؛ عکاس: سعید ذوقی اصغرپور؛ موضوع: یکی از سردیس های  بوستان قدس انزلی و چشم‌انداز شبانه از تاسیسات بندر 

پرسش‌های متداول

جاهای دیدنی انزلی در شب کدامند؟

شکم‌گردی در رستوران‌های انزلی همچون لوتکاچی و قبیله عشق و لانژ ساحلی مارینا کاسپین، پیاده‌روی در بلوار ساحلی، موج شکن‌های انزلی و بوستان پاسداران و بازارگردی در بازارهای محلی چون شنبه بازار، گیلار و ماهی فروشان و بازارهای مدرن چون انزل مال و منطقه آزاد از جمله فعالیت‌های جذاب شبانه انزلی هستند. 

مراکز خرید بندر انزلی برای بازار گردی کدامند؟

مجتمع‌های خرید منطقه آزاد، بازار ماهی‌فروشان، بازار گیلار، شنبه بازار، خیابان بازار سپه، انزل مال

پارک های ساحلی انزلی برای قدم‌ زدن در شب کدامند؟

پارک قدس یا بلوار ساحلی بندر انزلی و بوستان ساحلی پاسداران بهترین موقعیت‌ها برای شب‌گردی و قدم‌زدن در شب‌های انزلی هستند. 

شب‌های انزلی کجا قدم بزنیم؟

پارک قدس، بوستان پاسداران، خیابان بازار سپه، انزل مال، شنبه بازار، پل غازیان، بازار گیلار، موج شکن‌های انزلی، حافظیه و منطقه آزاد انزلی


]
منبع: https://www.kojaro.com/thingstodo/197676-night-sights-bandar-anzali/