صنعت گردشگری چیست؟

با این وجود ما پیشنهاد میکنیم بهطوری برنامهریزی کنید که از تمام این دستهبندیها حداقل به یک مکان گردشگری سایت belaltour سر بزنید. از امکانات این مکان گردشگری پرطرفدار میتوان به رستورانهای متنوع، زیپ لاین، سورتمه بام تهران، سینمای ۵ بعدی و میدی باسهای برقی برای طی کردن قسمت پایینی بام تهران تا قسمت بالایی آن اشاره کرد. در قسمت خارجی مسجد یک بادگیر بزرگ قرار دارد تا در روزهای گرم هوای داخل مسجد را خنک کند. در نزدیکی این روستا غاری به نام غار «بورنیک» وجود دارد که مورد توجه بسیاری از کوهنوردان و گردشگران واقع شده است. این روستا جذابیتهای بسیاری برای ساکنان شهر تهران و سایر گردشگران دارد و از نظر موقعیت جغرافیایی به غرب تهران نزدیکتر است. یکی از برجستهترین جذابیتهای این پارک، یک دریاچه با وسعت ۹ هکتار محسوب میشود که قبلیت ماهیگیری و قایقرانی را برای بازدیدکنندگان فراهم میکند. کمپینگ در کنار دریاچه ننور در اردبیل و یا در کلاردشت در بهار تا پاییز و همچنین در کنار دریاچه تار در استان تهران. در کنار این پل میتوانید یکی از پلهای اصلی رودخانه بهمنشیر را نیز تماشا کنید.

این یعنی شما میتوانید بر اساس نیاز و بیماری خود، وارد هر یک از این حوضچهها شوید و از آب گرم آن لذت ببرید. شما میتوانید تور باداب سورت را بهصورت یک روزه امتحان کنید؛ اما برخی دیگر ترجیح میدهند در اقامتگاههای بومگردی اطراف باداب سورت اقامت داشته باشند. امکان برکزاری چنین سفرهایی در اطراف تمام شهرهای کشور وجود دارد اما به نمونه هایی اشاره میشود. مرکز اطلاعات سیاحتی آمریکا در سال 2000 اعلام کرد که در یک مقطع 3 ساله بیش از 43 میلیون طبیعت گرد در این کشور وجود دارد و این نشانگر رونق طبیعتگردی اهمیت جایگاه آن در این کشور است به طوری که دستکم 300 هزار نفر در به طور مستقیم و غیرمستقیم از این رشته گردشگری کسب درآمد میکنند. گستره طبیعتگردی میتواند سرزمینی به پهنه یک کشور باشد؛ مجموعه گستردهای از منابع پراکنده، ثبت نشده و در بسیاری موارد روبه قهقرا، معمولا داشته های طبیعت گردی در کشورهایی نظیر ایران را شامل میشود. کشورهایی نظیر کاستاریکا و هندوراس هم در قاره آمریکا اعلام کردهاند که نزدیک به 70 درصد گردشگران ورودی شان را طبیعتگردان تشکیل میدهند. موقعیت طبیعتگردی ایران در وهله اول تحت تاثیر شرایط اقلیمی منطقه به نظر میرسد و انتظار میرود که کشورهایی نظیر ایران که در منطقه پرفشار جنب حارهای قرار دارند اقلیمی خشک و نیمه خشک و بیابانی داشته باشند، اما مجموعه ای از چینخوردگیهای زمینشناسی موجب شده است که ایران به یکی از بلندترین فلات های دنیا تبدیل شود.

اما در ورای این مشکلات ظاهری و در سطحی عمیقتر، موانع بسیار بنیادین در ساختار اقتصاد ایران وجود دارد که اغلب آنها ریشه در نگرشهای مربوط به اقتصاد سیاسی خاص ایران دارد که در این زمینه روند ناقص خصوصیسازی و تسلط اقتصاد دولتی نفت محور در ایران، منجر به کاهش اهمیت سایر بخشهای مختلف اقتصادی از جمله گردشگری شدهاست. پارک جنگلی سراوان یکی از ارزشمندترین اکوسیستمهای جنگلی است که در آن حیات گیاهی و جانوری ارزشمندی وجود دارد. دو رشته کوه بلند و وسیع البرز و زاگرس در دل یک منطقه خشک و بیابانی مجموعه ای از چشماندازهای کوهستانی و جنگلی با شرایط اقلیمی معتدل و حتی همراه با یخچال های دائمی ایجاد کردهاند. این روستای جنگلی آب و هوای بسیار خنک و طبیعت زیبایی دارد . طبیعت اطراف نوژیان منبع شناخته شده ای برای رشد گیاهان دارویی است. این دریاچه که به وسعت 15 هزار متر مربع و با عمق حداکثر 6 متر است در جنوب استان مازندران واقع شده و اطراف این دریاچه را درختان تنومند و پر شاخ و برگ احاطه کرده است.

جنگل سیاه خانی در حدود ۳۵ کیلومتری شمال غرب دیباج قراردارد.این جنگل که بین دامنههای جنوبی و شمالی البرز قرار دارد،در بخشی از محدوده استان سمنان و شهرستان دامغان واقع شده است.جنگل سیاهخانی در بخش جنوبی،دارای درختان ارس و در مناطق شمالی دارای درختان جنگلهای خزری است. درختان این پارک اغلب قدیمی بوده و جذابیت فراوانی برای بازدیدکنندگان آن به عنوان یکی مکانهای تفریحی گیلان به همراه دارند. خانه پیشه وران یکی از باصفاترین خانههای قدیمی مشهد است که در نزدیکی حرم مطهر قرار دارد. در ارتفاعات شمال غربی روستای برگ جهان میتوان غاری را مشاهده کرد که به زندانخانه لار شهرت دارد. بقایای قلعهای را میتوان در فاصله سه کیلومتری شمال روستای برگ جهان و در ارتفاع 2720 متری مشاهده نمود که به «قلعه دختر» یا «قلعه بند» شهرت دارد. غار یخی چما در مجاورت روستای شیخ علیخان در فاصله 25 کیلومتری چلگرد از توابع بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

۴- برنج گیلان مهم ترین محصول استان گیلان است. مهم نیست که به دنبال اماکن گردشگری تهران باشید یا تهرانگردی در شب هدف شما باشد، ما در این مطلب به معرفی ۱۰ مورد از دیدنی های تهران میپردازیم که تجربهی جدیدی از تهرانگردی را برای شما رقم میزنند. از ویژگیهای مهم این تالاب وجود ماهیان مشهوری مانند کپور و اردک ماهی است همچنین این تالاب طبیعی جایگاه پرندگان کمیاب بوده که برای زاد و ولد از اروپای مرکزی، ماورای خزر و مناطق قطبی به این منطقه مهاجرت میکنند که مهمترین آن «چینگیر نوک سرخ» است. ازقدیم الایام، این منطقه تفرجگاه مردم قزوین بوده و همچنان نیز هست. «باراجین» نام منطقهای در شمال شهر قزوین است.

این قلعه در روستای رازمیان و از توابع شهرستان قزوین واقع شده است. گلستان کوه در جنوب شهرستان خوانسار و ۱۵۰ کیلومتری شمال غرب اصفهان، منطقهای سرسبز و خوش آب و هوا میباشد که سراسر آن، پوشیده از گونهای گزنگبین، پیاز وحشی (موسیر) و انواع گلهای زیبا است و از نظر پوشش گیاهی دارای ۷۰ گونه گیاهی میباشد. در مقایسه با قزوین، آب و هوای این منطقه به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات بسیار خنکتر میباشد. این روستا بین کلات نادری و کارد واقع شده است و یکی از قدیمیترین روستاهای منطقه به حساب میآید. آنچنانکه ایران یکی از 5 کشور بهرهمند از تنوع زیستی کامل در جهان به شمار میآید.

به جز آن، وجود بزرگترین دریاچه جهان در شمال کشور، خط ساحلی هزار و 200 کیلومتری با خلیج فارس، وجود 50 دریاچه در داخل کشور که از میان آنها 18 دریاچه در شمار پهناب های کنوانسیون بینالمللی رامسر قرار دارد و نیز دریاچه ارومیه که یکی از 59 ذخایر زیستی کرهزمین شناخته شده است. مزارع برنج و بوی شالی و خوشههای طلایی رنگش در فصل بهرهبرداری از برنج جلوهای خاص به این روستای خوش آب و هوای گیلان میدهد و گفتنی است دریاچه سد سقالکسار در هر فصلی زیباییهای خاص خودش را دارد و از جمله مکانهای تفریحی و جاذبههای گردشگری گیلان است. هدف از ایجاد پارکهای مینیاتوری، ساخت یک محیط تفریحی برای آشنایی بیشتر بازدیدکنندگان با آثار تاریخی شهرهای مختلف است. در حال حاضر در ایران 472 چشمه آب گرم پذیرای گردشگران سلامت است که تا 4تا7 درصد از گردشگران ورودی به کشور را گردشگران سلامت تشکیل می دهند و بیشتر این درصد را شهرستان سرعین در استان اردبیل دارا می باشد.در استان ایلام در فاصله 4 کیلومتری از شهرستان دهلران مجموعه حمام های آب گرم با چشمه های فراوان واقع است به خاطر مواد گوگردی و مواد معدنی دیگر این چشمه ها با دمای 45 و 50 درجه درتمام فصول سال مورد استفاده گردشگران داخل و خارج از استان قرار گرفته و آب این چشمه ها برای درمان بیماران پوستی-استخوانی و غیره مفید است.از لجن آب گرم مذکور برای رفع درد های مزمن مفصلی و زیبایی پوست استفاده می کنند.لازم به ذکر است در بالا دست این آب گرم چشمه قیر روان وجود دارد که بر اساس تحقیقات انجام شده این قیر می تواند در درمان برخی از بیماری های بدن مفید باشد که میتوان آرا قیر درمانی نامید.

تمام شاخه های گردشگری ماجراجویانه که در بالا عنوان شد، به نوعی در زمینه طبیعت و حتی در بعضی موارد زیرشاخه طبیعت گردی محسوب میشود. در ادامهی این مطلب جاهای تفریحی تهران به نحوی معرفی شدهاند که تمام دستهبندیهای بالا را پوشش دهند. بسیاری از افراد هستند که طبیعت اطراف تهران را نمی پسندند و در پی مکانی دنج برای بازدید از بناهای تاریخی و تفریحی می گردند. در بیشتر بیابان های ایران مولفه های بیابانی از قبیل وزش بادها، حجم ماسه های روان و بیشینه دما در بالاترین حد ثبت شده در مناطق بیابانی جهان است، همچنین طیف متنوعی از آداب و رسوم و شیوه های معیشتی چندهزار ساله مانند زندگی کوچ نشینی که منطبق با شرایط اقلیمی است از دیگر داشته های طبیعت گردی در ایران به شمار میرود. در واقع قرار داشتن ایران در میان 5 کشور نخست بهره مند از بیشترین تنوع اقلیمی در جهان به معنای آن است که در ایران زمینه برای هرگونه سرمایه گذاری اکوتوریستی فراهم است و به ویژه در قطب های اکوتوریستی کشور منابع مورد اتکا آنچنان در دسترس قرار دارند که در بیشتر آنها حتی نیاز به مضاعف سازی جاذبه ها وجود ندارد و صرف نظر از مسائلی همچون محدودیت بازار گردشگری فرهنگی و نبود زمینه اجتماعی گسترش گردشگری تفریحی در ایران، از این نظر نیز توان بالقوه طبیعت گردی ایران بسیار افزون تر از دیگر بخش های گردشگری است.

طبیعت گردان در مقیاس بینالمللی در محدوده 35 تا 54 سال قرار دارند و 80 درصد آنان دارای تحصیلات عالیه هستند، ضمن اینگه بیشتر آنها سفرهای گروهی را ترجیح میدهند. بیشتر گردشگران وارد شده به ایران عموماً از ۲ کشور عراق و لبنان هستند که برای زیارت یا درمان به ایران سفر میکنند. پارک ارم که عنوان بزرگترین پارک تفریحی ایران را هم به خود اختصاص داده، دارای ۳ شهربازی و بزرگترین و اولین باغ وحش ایران است. همچنین در کنار تمام این امکانات، موزهی پول، رستوران، فستفود، فضای سبز و جنگلی، استخر، سالن بولینگ، استخر رو باز بانوان و شهربازی سرپوشیده نیز قرار گرفته است. در کنار این جاذبههای گردشگری و تفریحی رامدشت رودسر، جنگل ساحلی رامدشت، دشتهای رامدشت و شالیزارها نیز دیدنی است. به این صورت که در یک سفر دریایی فرد کابین خود را به مدت چند روز به گردشگران اجاره میدهد و بدینترتیب آنها مدت زمان بیشتری را در کشتی تفریحی سپری خواهند کرد.

بعضی از آنها همراه با تورهای آفرود و بعضی دیگر به وسیله وسایل نقلیه توریستی صورت میگیرند. تالاب استیل یکی دیگر از جاهای دیدنی گیلان است که چشمانتان را مسحور خود میکند. شما ببینید یک یا چند خانواده که برای مثال میخواهند یک روز در جنگل وقت صرف کنند، خودروهای خود را تا زیر درختی که میخواهند زیر سایه اش اتراق کنند میبرند. ایران از گذشتههای دور تا به امروز، یکی از جذابترین کشورهای دنیا برای گشتوگذار و سیاحت محسوب میشده است. در آخر باید گفت که یکی از مناطقی که بزرگان و سران حکومت در ایران برای شکار انتخاب می کردند، همین منطقه بوده است.وقت آن رسیده است که پس از گشت و گذار در زمان ساسانیان، کمی به دل مناظر بدیع بزنیم و به نجواهای طبیعت بکر پارکی که در نزدیکی طاق بستان قرار گرفته، گوش جان بسپاریم.

در مجموع قاطعانه میتوان گفت که طبیعت گردان بیش از دیگر گروه های مسافران پول خرج میکنند. از سوی دیگر باید گفت که بررسیها در آمریکای شمالی نشان داده است که طبیعتگردان در هر سفر خود معادل هزار تا 1500 دلار پول صرف مخارج سفر خود میکنند، علاوه بر آن، طبیعتگردان بینالمللی معمولا مبلغ قابل توجهی را صرف خرید سوغات و غذاهای محلی میکنند. بنابراین پیشنهاد میکنیم که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. بررسی جغرافیای طبیعی ایران و نیز امکانسنجی هر کدام از جاذبه های طبیعت گردی قابل سرمایه گذاری، در کشور ما بیانگر آن است که گردشگری در ایران یک منبع اقتصادی کم نظیر بسیار مستعد و البته رها شده به حال خود است. در قانون اساسی ما اسلام به عنوان دین و تشیع به عنوان مذهب برتر دانسته شده است.

توجه به نقش صنعت حمل و نقل در توسعه گردشگری، به عنوان یک رکن اساسی و محوری تنها ۸/۵ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده و این میزان بسیار اندک است. ایران مملو از طبیعتهای بکر و دیدنی بسیار زیادی است که سالانه گردشگران بیشماری را به خود جذب می کند. روستای قلات در 36 کیلومتری شهر شیراز قرار دارد که آبوهوای خنک و مطبوع آن حتی در روزهای گرم سال گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی را از شهر شیراز و سایر نقاط ایران به سوی خود میکشاند.این روستای خوش آب و هوا حدود ۷۰۰۰ نفر جمعیت دارد و در بهترین گزینه برای گذراندن اوقات فراغت در شیراز می باشد.