ژاپن؛ چرخش از صنعت و اقتصاد بسوی تقویت آرایش نظامی

در ژانویه امسال، فاش شد که ژاپن تصمیم به توسعه «تفنگ‌های ریلی» الکترومغناطیسی برای رهگیری موشک‌های مافوق صوت متخاصم با قابلیت مانور بالا گرفته است.

ژاپن بر این باور است در صورت وقوع جنگ احتمالی میان تایوان و چین، امنیت این کشور به خطر بیافتد.

ژاپن؛ چرخش از صنعت و اقتصاد بسوی تقویت آرایش نظامی

بر اساس این گزارش، سه دشمن مهم توکیو از جمله چین، روسیه و احتمالاً حتی کره شمالی، دارای موشک های مافوق صوت هستند.

در ۳۱ آگوست (۹ شهریور)، وزارت دفاع ژاپن بزرگترین درخواست بودجه خود را با مبلغ ۵.۶ تریلیون ین (۵۸.۷ میلیارد دلار) برای سال منتهی به مارس ۲۰۲۴ ارائه کرد. این در حالیست که این رقم برای سال مالی جدید ۵.۴ تریلیون ین بود.

سال گذشته گزارش هایی منتشر شد مبنی بر اینکه دولت ژاپن تصمیم گرفته است شبکه ای از ماهواره ها را برای ردیابی موشک های مافوق صوت ایجاد کند.

در حال حاضر هیئت کارشناسی دولت ژاپن ۲۷ برنامه کاربردی را که در زمینه‌های فعالیت‌های دریایی، هوافضا، مرتبط با هوش مصنوعی، روباتیک و فناوری کوانتومی را تائید کرده است.

پس از سفر جنجالی «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، ارتش چین پرتابه‌هایی را به تنگه تایوان پرتاب کرد.

از دیگر سو، در واکنش به تشدید تنش های منطقه ای، وزارت دفاع ژاپن نیز از برنامه های خود برای تولید موشک های دوربرد خبر داده است. این وزارتخانه اعلام کرد که در نظر گرفته شده است که دو نوع مختلف موشک با قابلیت پرتاب از فاصله دور تولید کند.

وزارت دفاع ژاپن تا کنون هدف خود در خصوص فن آوری ماهوارهای جدید را اعلام نکرده است. این در حالیست که گمانه زنی می شود که هدف اصلی این ماهواره ها شناسایی و ردیابی موشک های مافوق صوت باشد.

به نوشته روزنامه ژاپنی «آساهی شیمبون»، توکیو در تلاش است سیستم فرماندهی رهگیری موشک موسوم به محیط زمینی دفاع هوافضای ژاپن را بهبود بخشد تا دفاع موشکی دو مرحله ای این کشور را به طور موثر عهده دار شود.

رسانه‌های غربی در خصوص شلیک پرتابه گزارش کردند که ارتش چین پرتابه‌هایی به بخش شرقی تنگه تایوان شلیک کرده است که بخشی از رزمایش نظامی چین بوده است.

دولت فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن متعهد شده است که ظرف پنج سال آینده توان دفاعی ژاپن را تقویت کند.   پس از دهه‌ها که این مبلغ معمولاً به ۱ درصد محدود شده بود، حزب حاکم او افزایش هزینه‌های دفاعی را به ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی پیشنهاد کرده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84876402/%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86-%DA%86%D8%B1%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%B3%D9%88%DB%8C-%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%A2%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85%DB%8C

علاوه بر فناوری مافوق صوت، وزارت دفاع ژاپن برنامه های بلندپروازانه ای برای توسعه و استفاده هوایی بدون سرنشین دارد.

از آن زمان تاکنون وضعیت به طرز چشمگیری تغییر کرده است.   پس از گذشت یک ماه از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، وزارت دفاع روسیه فاش کرد که از موشک مافوق صوت “کینژال” برای اصابت به هدفی در اوکراین استفاده کرده است.   گمانه زنی هایی وجود دارد که کره شمالی نیز در منطقه ای در نزدیکی ژاپن، سلاح های مافوق صوت تولید کرده است.

بر اساس این گزارش، جای تعجب نیست که توکیو تصمیم گرفته است با توجه به تهدید موشک های مافوق صوت چین و روسیه، توجه ویژه ای به فناوری مافوق صوت داشته باشد.   ژاپن در نظر دارد شمار هواپیماهای هشدار اولیه را افزایش دهد و عملکرد سیستم های سایت راداری را با هدف تقویت دفاع در برابر موشک های مافوق صوت بهبود بخشد …

این در حالیست که افزایش تنش ها در منطقه سبب شده است ژاپن تغییری در رویکرد خود به وجود آورد.

خبرگزاری «کیودو» ژاپن به نقل از یکی از مقام‌های وزارت خارجه ژاپن گزارش کرد که پنج موشکی که چین شلیک کرد، در منطقه ویژه اقتصادی ژاپن فرود آمد.

ژاپن؛ چرخش از صنعت و اقتصاد بسوی تقویت آرایش نظامی

هیئت کارشناسی اعلام کرد که بودجه ای برای توسعه کاوشگرهای بدون سرنشین و مستقل برای رصد اقیانوس ها اختصاص خواهد یافت.

بخشی از این بودجه نیز صرف فناوری ماهواره ای می شود که داده ها را از طریق شبکه ای از ماهواره های کوچکتر پردازش می کند.

در حال حاضر ژاپن در حال بررسی فناوری مافوق صوت و ارتقای توانایی موشکی خود است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از این خبری، «یاسوکازو هامادا»، وزیر دفاع ژاپن اخیراً تاکید کرده است که توکیو وارد دوره جدیدی از بحران شده است و به این کشور توصیه کرده است در بحبوحه تهدیدات نظامی چین، روسیه و کره شمالی در رویکرد امنیتی خود تجدید نظر کند.

کابینه ژاپن تصمیم دارد پیشنهادات هیئت کارشناسی را قبل از تصمیم گیری در مورد اجرا یا عدم اجرای آنها مورد بررسی خواهد کرد.   توکیو استخدام محققان را اواخر سال جاری آغاز خواهد کرد و انتظار می رود تحقیقات در مارس ۲۰۲۳ آغاز شود.

تحلیلگران و ناظران نظامی مدت‌ها مدعی بوده‌اند که موشک‌های ژاپنی می‌توانند کشتی‌ها یا هواپیماهای متجاوز را پس از رسیدن به فاصله نزدیک به سواحل ژاپن مورد اصابت قرار دهند.

این درخواست بودجه ژاپن پس از آن اعلام شد که یک هیئت دولتی ژاپن فهرستی از حوزه‌های تحقیقاتی واجد شرایط برای حمایت مالی در امنیت اقتصادی، از جمله توسعه هواپیماهای بدون سرنشین و فناوری مافوق صوت را نهایی کرد.

ژاپن همچنین بودجه ای را برای توسعه امنیت سایبری مبتنی بر هوش مصنوعی اختصاص داده است.

این در حالیست که در سالهای گذشته ژاپن رویکری صلح‌طلبانه در پیش گرفته بود و تصمیم داشت صرفا بر دفاع ارضی خود تمرکز کند.