ژاپن ظرفیت تولید برق هسته‌ای را افزایش می‌دهد

به گزارش ایرنا از ژاپن تایمز، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن، با اشاره به نگرانی ها در مورد کمبود برق در زمستان امسال، گفت تلاش خواهد کرد تا ۹ راکتور هسته ای را تا آن زمان فعال کند.

نخست وزیر ژاپن توضیح داد: برای تأمین حدود ۱۰ درصد از کل تقاضای برق ژاپن در طول دوره زمستان، حداکثر ۹ راکتور هسته ای و ۱۰ نیروگاه حرارتی اضافی باید راه اندازی شوند.

وی افزود: دولت مرکزی همچنین از جوامع محلی برای راه اندازی مجدد موافقت خواهد کرد. اگرچه از نظر قانونی الزامی نیست، اما این رویه دیرینه برای دولت مرکزی است که ابتدا به دنبال مجوز رسمی برای راه اندازی مجدد هم از شهر میزبان نیروگاه هسته ای و هم از فرماندار استان باشد.

وی گفت: برنامه‌های این رآکتورها را برای دوره‌های بازرسی منظم نیز بررسی خواهد کرد که باعث می‌شود رآکتور برای هفته‌ها هر بار خاموش شود.

کیشیدا گفت: در صورت تحقق این اقدامات، می‌توانیم بیشترین ظرفیت تامین برق را که در مقایسه با سه سال گذشته داشته‌ایم، تامین کنیم.

در حالی که اخیراً نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد راه‌اندازی دوباره رآکتورها برای عموم قابل قبول‌تر است، با توجه به نگرانی‌ها در مورد افزایش قیمت انرژی، مخالفت‌ها همچنان وجود دارد. یک نظرسنجی سراسری نشان داد تا زمانی که راکتورها استانداردهای ایمنی تعیین شده توسط سازمان تنظیم مقررات هسته ای را رعایت کنند، ۵۴ درصد از پاسخ دهندگان از راه اندازی مجدد آنها حمایت کردند، در حالی که ۳۷ درصد مخالف بودند.

در حالی که ۱۰ راکتور رسماً به عنوان راه اندازی مجدد فهرست شده اند، تنها پنج راکتور در واقع برق را تامین می کنند. یکی از آنها، جنکای. شماره ۴ در استان ساگا، به زودی خاموش خواهد شد تا اقدام های ایمنی لازم برای زمستان را به پایان برساند.

گروه‌های ضد هسته‌ای همچنین می‌توانند با ارائه درخواست‌ یا شکایت در دادگاه‌های منطقه‌ای محلی به دلیل نگرانی‌های ایمنی، روند شروع مجدد را کند سازد

 هاگیودا ادامه داد: اگر سازمان تنظیم مقررات هسته‌ای راه‌اندازی مجدد آنها را تأیید کند، ما کار خود را ادامه خواهیم داد.

در حال حاضر، نیروگاه هسته ای توماری هوکایدو پس از اینکه دادگاه منطقه ساپورو در ماه مه رای داد که استانداردهای ایمنی لازم برای محافظت از آن در برابر سونامی را برآورده نمی کند، تعطیل شده است. در حالی که قاضی تلاش های شاکی برای از کار انداختن آن را رد کرد، رعایت استانداردهای ایمنی سونامی برای اپراتور هوکایدو الکتریک پاور یک تعهد طولانی و پرهزینه خواهد بود و آینده نیروگاه نامشخص است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84823093/%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86-%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D9%82-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D9%87%D8%AF

پنج راکتور دیگر نیز فعالیتی ندارند زیرا یا در حال اتمام کارهای ایمنی هستند که باید دوباره روشن شوند، یا برای بازرسی منظم خاموش شده‌اند.

«کویچی هاگیودا»، وزیر اقتصاد ژاپن در گفت وگو با خبرنگاران گفت: قصد دارد با بررسی طرح های ساخت و ساز فعلی آنها با هدف رعایت استانداردهای ایمنی جدید که قبل از راه اندازی مجدد مورد نیاز است، به هدف نخست وزیر از تولید برق از ۹ رآکتور دست یابد.