گلوبال تایمز: توکیو برای ارتقای روابط با پکن، باید به اصل چین واحد پایبند باشد

خبرگزاری کیودوی ژاپن در این خصوص نوشت که مشارکت نخست وزیر این کشور تلاشی برای تقویت حضور در نشستی بین سران دو کشور است.

همزمان هایاشی یوشیماسا وزیر امور خارجه ژاپن نیز تمایل خود را برای دیداری دو جانبه با وانگ ایی همتای چینی خود در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک اعلام کرد.

اولین نکته این است که سیگنال‌های ارسال شده از سوی وزیر امور خارجه و شخص کیشیدا بخشی از سنت دیپلماتیک ژاپنی‌هاست. پیش از این نیز مقامات ارشد ژاپنی در مراسم‌های مشابه به مناسبت چهلمین و چهل و پنجمین سالگرد عادی سازی روابط دو کشور یا چهلمین سالگرد امضای قرارداد صلح و دوستی پکن و توکیو شرکت کرده  بودند. بنابراین بعد از گذشت نیم قرن از عادی سازی روابط دیپلماتیک بین دو کشور، عقلانی و حتی لازم است که دو کشور همسایه در چنین مناسبت‌هایی حضور یابند.

دومین نکته این است که ژاپن با ارسال سیگنال‌های مثبت بدنبال جلب توجه چین به منظور گرم کردن روابط دوجانبه است. در حال حاضر برخی اختلاف عقاید درونی در ژاپن در خصوص توسعه روابط با چین وجود دارد که علایم آن را می‌توان در پویایی رسانه‌های ژاپنی دید.

گلوبال تایمز در پایان گزارش خود نوشت: برای ارتقای سطح روابط چین و ژاپن، توکیو باید به قصد اصلی خود برای عادی سازی روابط با چین بازگردد. مساله تایوان ۵۰ سال پیش یکی از محورهای مهم مذاکرات بین دو کشور بود. در آن زمان ژاپن تعهداتی را درباره سیاست چین واحد داد اما به نظر می‌رسد که در حال حاضر از برخی از مواضع خود عدول کرده است. توکیو تنها زمانی می‌تواند در تعاملات دو جانبه خود با پکن نقش اساسی را ایفا کند که شرایط مساعدی را برای این روابط فراهم کرده باشد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84880112/%DA%AF%D9%84%D9%88%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%85%D8%B2-%D8%AA%D9%88%DA%A9%DB%8C%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%82%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%A8%D8%A7-%D9%BE%DA%A9%D9%86-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D9%84-%DA%86%DB%8C%D9%86

از زمان سفر نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و آغاز رزمایش‌های نظامی چین در تنکه تایوان، برخی از رسانه‌های ژاپنی خواستار لغو نشست تجاری دو کشور در پاسخ به این رزمایش‌ها بودند. سانکی شیمبون از جناح راست ژاپن مدعی شد که برگزاری این مراسم «پیام نادرستی به پکن خواهد فرستاد» و تاکید کرد که «به سادگی نمی‌توان ادعا کرد که فضای دوستانه‌ای در روابط دوجانبه چین و ژاپن حاکم است.»

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز چین نوشت: فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن قصد دارد در یک نشست تجاری به مناسبت پنجاهمین سالگرد عادی سازی روابط چین و ژاپن در روز ۲۹ سپتامبر شرکت کند.

در نتیجه و با وجودی که سیگنال‌های مثبتی از سوی ژاپن ارسال می‌شود اما برخی از اقدامات در درون و خارج از این کشور را همچنان نمی‌توان نادیده گرفت به ویژه اقداماتی که مربوط به سیاست چین واحد می‌شود. این موضوع جزو خطوط قرمز چین در روابط خویش با ژاپن است.

تصمیم سازان ژاپنی دیدگاه‌های متناقضی در خصوص توسعه روابط با چین دارند. از یک سو برخی از آنها امیدوار هستند که از توسعه روابط با پکن، امتیازاتی را از رقابت استراتژیک بین چین و آمریکا در مورد مسائل منطقه‌ای بدست بیاورد. از سوی دیگر برخی از نیروهای محافظه کار و پر قدرت در حزب لیبرال دموکرات همچنان تمایل دارند تا با کارت چین بازی کنند کما اینکه این موضوع با سیاست‌های کیشیدا در مورد چین متفاوت باشد.