عربستان و ترکیه در حال تصاحب سهم ایران از گردشگری طبیعت محور

از دیر باز کسانیکه با دین و آیین زرتشت آشنایی نداشته اند متاسفانه لقب آتش پرست را به پیروان این آیین داده اند، در صورتی که کاملا خلاف واقع بوده و زرتشتیان بنا بر عقاید خود آتش را مقدس میپندارند و مکانهایی را به نام آتشکده برای نگهداری و حفظ آن بنا نهاده اند و دین خود را بر سه اصل پندار نیک ،گفتار نیک و کردار نیک استوار دانسته اند. البته طراوت و نشاط و مداومت و شکوه آبشارهای سه گانه به همینجا ختم نمیشود. فرودگاه بینالمللی باتومی (Batumi International Airport): فرودگاهی نسبتا کوچک که البته از هر لحاظ، استانداردهای کامل یک فرودگاه مدرن را در دل دارد. البته به همین نسبت در فصل سرما نیز از آب و هوایی سرد بهره دارد و به همین دلیل میتوان گفت که بهترین فصل برای سفر به تنگ تیزاب فصل بهار و بهترین ماه، ماه اردیبهشت است. این روستا نیز از برکت جریان رودخانه بهره دارد و به همین دلیل یکی از روستاهای محبوب و جذاب در حوالی شهر شیراز به شمار میرود. یکی دیگر از دیدنیهای اطراف شیراز با نام بند بهمن شناخته میشود. بنابراین با قایق از دریاچه بگذرید تا بعد از آن به تماشای آبشار دم اسب بنشینید.

زمانی که گرمای هوا به اوج خود رسیده و دلتان می خواهد کفش ها را از پا در آورده و در مسیری پر آب و خنک راه بروید، تنگه واشی چاره کار شما است. افزایش قیمت ارز در سالهای اخیر این فرصت را بوجود آورده است که فعالان کسب و کارهای گردشگری نگاه جدیدی به تورهای ورودی داشته باشند و گردشگر خارجی را جذب کنند. میزبون پیشنهاد میکند این مسیر را همچنان ادامه دهید تا به دریاچه برسید. همچنین تا زمانی که به آبشار برسید چندین و چند چشمه بر سر راه خود خواهید دید که اتفاقاً همه پر آب هستند.

شاید بتوان گفت یکی از بزرگترین مشکلات نسل ما دوری از طبیعت است. همچنین در تنگ تیزاب امکان ماهیگیری نیز وجود دارد و رودخانۀ فیروزهای جاری در آن سرشار است از ماهیهای خوشطعم و خوشمزه. پ.ن اول: آبشار مارگون و حوالی آن جزء مناطق ییلاقی و سردسیر محسوب میشود. پ.ن اول: در دریاچۀ مهارلو امکانات تفریحی و پذیرایی ایجاد شده است. پ.ن دوم: برای رسیدن به آبشار مارگون لازم است در جادۀ شیراز به سپیدان به رانندگی بپردازید. رودخانهای که در حال حاضر به کلی خشک شده است و حتی اثری از آن به یادگار باقی نمانده است. این منطقه دارای زیبایی خاص و منحصر به فردی است و منظرههای آن میتواند نگاه هر بینندهای را به خود خیره کند. تنوع در اقلیم، آب و هوا، غذاها و معماری بناها که می توانید به راحتی در سفر به هر منطقه ایران نمادهای آن را لمس کنید. در کشور ما ایران فرصت های گردشگری فراوانی وجود دارد که تا کنون به آنها پرداخته نشده است.مدیریت کلان در صنعت گردشگری باید فرصت ها را در کشور شناسائی کرده و آنها را در طرح جامع گردشگری کشور بگنجاند و زمینه سرمایه گذاری را در آنها مهیا کند.گردشگری اسلامی و جاذبه های فرهنگی می تواند به عنوان یکی از فرصت های مناسب برای کشور باشد.از دیگر فرصت ها در این صنعت میتوان به گردشگر سلامت اشاره کرد که باعث می شود تا سالانه بدون توجه به زمان خاص موجب سفر افراد برای دریافت خدمات پزشکی را مهیا کند.از دیگر فرصت هایی که به آنها تا کنون توجه نشده وجود صحرا ها و کویرهای فلات ایران می باشد˓سرمایه گذاری در این مناطق˓اشتغال زایی را به همراه خواهد داشت و این امر از مهاجرت ساکنین این مناطق به شهرها جلوگیری می کند.توجه به اینگونه فرصت ها علاوه بر اشتغال زاوی و ایجاد درآمد˓شاهد کاهش بسیاری از ناهنجاری ها همچون مشکلات امنیتی˓فرهنگی و اجتماعی که عامل اصلی همه آنها فقر می باشد خواهیم بود.

در ادامۀ این مقاله به چند تا از جذابترین مناطق ییلاقی در حوالی شیراز دوستداشتنی اشاره شده است. به همین منظور در این مقاله با استفاده از روش فراتحلیل به بررسی فرصتها و محدودیتهای صنعت گردشگری در ایران پرداخته شد. اگر در فکر انتخاب سفری لذت بخش و در عین حال کم هزینه پهستید در این مقاله با ما همراه شوید تا در ادامه جاذبههای گردشگری کشور آذربایجان را به شما معرفی کنیم. اگر بتوانید از آبشار مارگون بالا بروید و به مبدأ و منشأ آن برسید نه تنها یک چشمه بلکه صدها چشمۀ جوشان خواهید دید. باغهایی که سبب سبزی و طراوت این روستا شدهاند به آن حیاتی غیر قابل وصف بخشیدهاند و این روستای دیرینه را به یکی از جذابترین جاذبههای گردشگری تبدیل کردهاند. همچنین، اطلاعات عمومی در زمینههای کشورها و تاریخ ملل و فرهنگ جوامع یکی از مهمترین پیشنیازهای اساسی است که میتواند در آینده شغلی افراد در بخش گردشگری سبب تمایز فردی و توسعه برند تجاری شود. ساری پر جمعیتترین شهر استان مازندران است که یقیناً از مهمترین قطبها و مناطق گردشگری مازندران به شمار میآید. شهرستانک یکی از زیباترین مناطق ییلاقی استان البرز به شمار میآید که در جاده دیدنی چالوس واقع شده است. این آبشار جذاب و تماشایی یکی دیگر از دیدنیهای اطراف شیراز به شمار میرود.

البته این مسیر بسیار دلنواز و جانفزا خواهد بود چون با هر قدمی که بردارید از میان انبوهی از درختان بلوط و کوههای مقتدر و بلند عبور خواهید کرد. روستای قلات سرشار است از باغهای سبز و دلنواز که انبوهی از درختان میوه را در خود جای دادهاند. منظور از این فیلتر سن فعال گردشگری است که در حال حاضر چه سنی دارد و این سن بر اساس تاریخ تولد توسط سیستم محاسبه می شود. گردشگران با بازدید از این پارک مشاهده خواهند کرد که چگونه این حیوانات برفی به حیات خود ادامه می دهند و می توانند به سرگرمی های این حیوانات نگاه کنند. کویر مرنجاب در نزدیکی اصفهان با کاروانسرای عباسی و جزیره سرگردان، کویر مصردر نزدیکی شهرستان خور با جاذبه هایی از جمله تخت عباسی، چال سلکنون و نیزارهای معروف روستای مصر ، دیگر مناطق کویری هستند که در اوایل بهار و پاییز پذیرای علاقمندان هستند. گفتنی است که در طول جنگ جهانی دوم، این جزیره در تولید سلاح های کشتار جمعی و شیمیایی نقش داشته است. جزیره هرمز را میتوان جزیره رنگها دانست. جالب است بدانید که هنوز هم مردم محلی این اعتقاد را دارند. بنابراین بهتر است در فصلهای گرم سال مهمان آبشار مارگون باشید تا سردی هوا آرامش و لذت این سفر بینظیر را تحت تأثیر قرار ندهد.

چون هر ساله در فصل زمستان زمانی که تغییر رنگ ظاهر میشود و پرندگان مهاجر این دریاچۀ جذاب را به عنوان محل زندگی زمستانۀ خود انتخاب میکنند گردشگران بسیاری نیز برای تماشایی رنگ ویژۀ آن و مخصوصاً دیدار از پرندگان مهاجر راهی دریاچۀ مهارلو میشوند. درست مثل داخل شهر شیراز در خارج از این شهر باشکوه نیز، دیدنیهای بسیاری در انتظار گردشگران مشتاق و ماجراجو نشستهاند. نشر درآمد (سرمایه گذار خارجی رستوران تاسیس می کند ولی شرط می نماید که تمام تجهیزات و مواد اولیه را از خارج بیاورد). طبیعت پلکانی که توسط خانه ها به وجود آمده اند از جاذبه های گردشگری خارج از سنندج محسوب می شود که خاطرات به یاد ماندنی را در ایران گردی برا ما رقم خواهد زد. کوچ بزرگ متخصصان گردشگری، وامهای حمایتی که به بدهکاری کلان گردشگری تبدیل شده، دخالتهای بخش دولتی در امور بخش خصوصی، واگذاری مسؤولیت نمایشگاههای خارجی با دستور حاکمیتی، ماجرای مقاومت بدنه وزارت خارجه با لغو ویزای ایران برای عمان و بیتوجهی به گردشگری از جمله مباحث و دغدغههایی بود که فعالان گردشگری در گفتوگویی حدودا پنجساعته در کلابهاوس، با حضور تعدادی از رؤسای تشکلهای خصوصی به بحث گذاشتند.

چون زیبایی مسیر شما را به ادامۀ راه ترغیب میکند و این احساس کنجکاوی را در وجود شما برانگیخته میکند که در ادامۀ راه چه مناظر منحصر به فرد دیگری را خواهید دید! بلکه بر فراز آبشار چشمهای را خواهید دید که از قلب زمین میجوشد، به سطح زمین میرسد، سرریز میشود و به سمت زمین فرو میریزد. این رودخانه، رودی دائمی است و در تمام فصلهای سال در تنگ تیزاب جریان دارد و در هر لحظه با هر جریان آرام خود زندگی و طراوت را به اطرافش میبخشد. همچنین افراد محلی خوشفکر و خوش سلیقه در این روستا نعمات بیکران الهی را سپاسگزارانه ارج مینهند و این نعمتهای ارزنده را با تواناییهای بشری در هم میآمیزند و فرآوردههای ناب و مفیدی از قبیل شیره انگور، رب انار و آب غوره درست میکنند. بلکه حیاتبخشی آنقدر پیش رفته است که این روستا لبریز شده از درختان میوهای از قبیل گردو، بادام، انگور، انجیر، انار، زردآلو، آلو و گوجه سبز. این فواره مشهور در یک تقاطع پر رفت و آمد و شلوغ واقع شده و یکی از اصلیترین یادمانهای مادرید است که توسط فرانسیسکو گوتیِرِز (Francisco Gutiérrez) و روبرتو میتچل (Roberto Michel) طراحی شده و نمایشگر الهه رومی، سیبل بوده که سوار بر ارابه شیر است.

آبشار نیاگارا از جمله جاذبه های گردشگری کشور کانادا است که ناپلئون و عروسش نیز از آن سایت belaltour دیدن کرده اند. پس از آن این محل نام بوستان تخت جمشید را به خود اختصاص میدهد. از اینرو رقابت نزدیکتری بین برگزارکنندگان تورهای گردشگری شکل گرفته تا بهترین مکانها دیدنی شهرهای مختلف را با کمترین قیمتها در اختیار مشتریان خود قرار دهند. اگر شما مسافر بین راهی شهرهای همدان به کرمانشاه باشید براحتی می توانید از این جاذبه ی باستانی بازدید کنید، دیوارهای عظیم، ستون های سنگی، عمارت های تخریب شده در کنار یک امامزاده از بخش های دیدنی معبد آناهیتا کنگاور می باشند. به علت بی توجهی ها به این دریاچه بخشی از آن خشک شده است و باعث خیلی مشکلات برای مردم آن منطقه شده است اما بازهم زیبا است و بسیار دیدنی پس اگر ارومیه رفتید به این دریاچه معروف و دوست داشتنی سر بزنید. در واقع در حوالی این آبشار هیچ رودخانهای وجود ندارد که آبشار حاصل سقوط آن از ارتفاع بسیار باشد.

البته میزان نمک موجود در آب آن در مقایسه با مساحت آن خیلی بیشتر است تا حدی که وفور نمک سبب شده است این دریاچه به رنگ صورتی جلوهگر شود. به نظر میرسد در آن زمان شهر مرودشت، شهرِ مستقلی شمرده نمیشده است. بازدید از دریاچههای هفت برم در هر زمان از سال تماشایی است ولی بهترین زمان را میتوان فصلهای بهار و تابستان در نظر گرفت. افراد زیادی تنگ تیزاب را به عنوان مقاصد سفر یک روزۀ خود انتخاب میکنند. این واژه بیان میکند که در گذشتههای خیلی دور این محل مملو از دشتها و مرغزارهایی بوده است که در نخستین سند مکتوب، از قول ابن بلخی در کتاب ماندگارش فارسنامه با نام مرو و به عنوان یکی از محلههای تخت طاووس یا شهر تاریخی استخر یاد شده است. یکی از دلایل این انتخاب آب و هوای دلانگیز این منطقه است. تمام این موارد مُهر تأییدی هستند به سبزبودن این منطقه. در این مجموعه ی طبیعی، ۱۱ کلکسیون مختلف که ترکیبی از معماری و علم هستند در کنار هم قرار گرفته و در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد. بخش بزرگی از هتلهای بزرگ ایران نیز در اختیار نهادهایی چون بنیاد مستضعفان انقلاب قرار گرفت و بخش خصوصی، نقش چندانی در هتلداری نداشت.

یکی دیگر از دیدنیهای اطراف شیراز که از جذابیت و شکوهی غیر قابل وصف برخوردار است با نام تنگ دم اسب شناخته میشود. موزهی مصر میزبان بیش از ۱۲۰۰۰۰ آیتم مختلف از عتیقهجات مصر باستان است و یکی از جذابترین موزههای قاهره میباشد. به صورتی که این تنگ در جهت شرقی روستای کره بس قرار گقته است. در این مجموعه بزرگ، ساختمان آسیابها، آبشارها، کانالها و تونلهای عظیم هدایت آب و سیکا که محلی جهت استراحت و تفریح است قابل توجه و جالب هستند. حتی افرادی که جهت دیدن مسابقات سفر می کنند را نیز گردشگری ورزشی می گویند. به همین دلیل هم این آبشار نام آبشار چشمهای را به خود اختصاص داده است. این رودخانه در میان دو کوه بلند قامت و قوی هیکل جای گرفته است. این فوران هفت هزار سال پیش از کوه نانتای (Mount Nantai) که در این حوالی قرار دارد، ایجاد شده است. شیوند روستایی با جمعیت تقریبا 5 هزار نفر در شمالیترین نقطه شهرستان ایذه، در بین چند قله از کوه برفگیر منگشت قرار گرفته است.روستای شیوند از جاذبه های گردشگری دهدز، به دلیل همجواری با دریاچه سد و رودخانه کارون از یکسو و رشته کوههای زاگرس با جنگلهای بلوط، رودخانه ها، آبراهها، آبشارها، صخرهها و نیز برخورداری از طبیعت مطلوب از سوی دیگر از جذابیتهای بی نظیری برای گردشگری برخوردار است.

این آثار و نشانهها بر سطح رمین و در اطراف آبشار بزرگ و بلند مارگون به صورت باغهای پهناوری از درختان سیب، یا درختان باشکوه زالزالک و همچنین بوتههای دلربایی از زرشک جلوهگر شده است. این دشت پهناور و دلربا از گذشتههای دور تا به امروز با چند نام از قبیل ارژن، ارجن یا ارزن خوانده شده است، اما معمولترین نام برای این دشت همان ارژن است و بیشتر با همین نام خوانده میشود. بله این مسائل معمولا برای انتخاب مکان مناسب گردش پیش می آید، اما این مطالب و تصاویر و توضیحات به شما کمک میکند که راحت تر تصمیم بگیرید و برای مسافرت خود اولویت بندی و برنامه ریزی کنید. بخش حمل و نقل کمک میکند که گردشگران از جایی که عازمند به جایی دیگر در مقصد منتقل شوند. ما زیادی شهری شدهایم؛ در حالی که خیلی خیلی بیشتر به طبیعت و مظاهر نابش محتاجیم. از جمله این مکان ها تالاب بزرگ مره، تالاب نمکی حوض سلطان، تالاب بهشت معصومه و گنبد نمکی است که در این سالها بیشتر معرفی و مورد توجه برخی از مسافران و گردشگران شده است.

بلند ترین برج چند منظوره در ایران که در شمال منطقه ی گیشا قرار گرفته است. این منطقه فقط و فقط به اندازۀ ۵۰ کیلومتر از شهر شیراز فاصله دارد و در قسمت جنوبی شهر جای گرفته است. روستای قلات از شهر محبوب شیراز فقط به اندازۀ ۳۶ کیلومتر فاصله دارد. علاوه بر این همه از مظاهر طبیعی، امکان دیدار از بازار سنتی ارژن در کازرون نیز وجود دارد. این مسیر پیچ و خم زیادی دارد و در بعصی نقاط بسیار باریک میشود و در بعصی نقاط با شکافهایی عمیق بر سر راه شما ظاهر خواهد شد اما به هر حال باید تا آخر این راه را پیش بروید. از جاهای دیدنی درکه میتوان به امامزاده سید محمد والی و جنگل کارا (در مسیر دره درکه به پلنگ چال) اشاره کرد.تهرانیهای زیادی با هدف شکمگردی در رستورانهای درکه، آخر هفتهها به این منطقه میآیند؛ چراکه در محیط زیبا و دلنشین رستورانها و کافههای درکه، لذت صرف غذا مضاعف میشود. شاید باورش دشوار باشد اما جالب است بدانید که در سالهای پیش، در این منطقه حتی شیر ایرانی نیز وجود داشته است و چه باشکوه است دیدن شیر ایرانی آن هم از نزدیک و در دل طبیعت.