گردشگری در ایران

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که صنعت گردشگری در ایران چه شرایطی دارد و نقش آن در اقتصاد کشور چگونه است، گفت: ایران با حدود 8 میلیارد و 800 هزار گردشگر در سال 1398 درآمدی معادل 12میلیارد دلار بهطور مستقیم در گردشگری ایجاد کرده که 5/ 2درصد از تولید ناخالص داخلی سایت belaltour را شامل میشود. جدول ۵ رتبهبندی بخشهای صنعتی را مطابق کشش درآمدی (IE)، ضریب پیوند پسین درآمد (IBL) و شاخص نرمال شده پیوند پسین درآمد (INBL) نشان میدهد. در صنعت خرده فروشی، روند آشکاری که در سراسر جهان مطابق با تغییرات اجتماعی به دنبال توسعه فناوری به وجود آمده است، مشاهده میشود.

گردشگری خرید یک بخش فرعی است که با سایر بخشها، محصولات و خدمات، هم در سفر و هم در خرده فروشی و همچنین سایر صنایع تعامل دارد. وی تصریح کرد: برای تحققپذیری این موضوع، میتوان به یک نمونه یا پایلوت در بخش گردشگری سلامت اشاره داشت و 500هزار نفر گردشگر در این حوزه در سال 98 وارد کشور شدهاند که حداقل هزینه کرد این نوع گردشگران حدود 2هزار دلار بوده است. به کمک این بخش میتوان سایت گردشگری را تبدیل به یک منبع کسب و کار کرد. به این طریق، بخشی که نسبت به میزان تقاضای نهایی خیلی مهم نیست، ممکن است دارای یک شاخص بالا یا قوی از NBL یا BL باشد و به عنوان یک بخش کلیدی در اقتصاد مطرح شود؛ اما حتی یک افزایش صد درصد در تقاضای نهایی چنین بخشی، میزان ستانده اقتصاد را کمتر افزایش میدهد؛ زیرا رتبه این بخش به نسبت پایین است. در یک جمع­بندی کلی، مطابق نتایج کمّی حاصل از پژوهش حاضر، میتوان گفت که استفاده از کشش تولیدی برای شناسایی بخشهای کلیدی اقتصاد نسبت به سایر شاخصها قابلاتکاتر است.

از جمله مناطق دیدنی این منطقه میتوان به برجهای باراجین و رود ارنزک اشاره نمود. ابوالفتحی تاکید کرد: این در حالی است که با توسعه همزمان گردشگری داخلی، میتوان همین تعداد شغل را نیز ایجاد کرد. در مورد کششهای مستقیم تولید (DOE) باید گفت که بخشهای خدمات حملونقل هوایی، خدمات حملونقل راهآهن، خدمات حملونقل با آبی جزء بخشهایی هستند که کشش مستقیم تولید آنها از سایر بخشها بیشتر است. ارگ بم یکی از معروفترین جاذبههای استان کرمان، در جنوب شرقی حاشیه كویر لوت است. بر اساس محاسبه های کشش تولید، بخش­های زیر کشش تولید بیشتری نسبت به سایر بخش­ها دارند: خدمات حملونقل هوایی، حملونقل راهآهن و خدمات اقامتگاههای عمومی همان طور که گفته شد، رتبهبندی بر اساس کششهای تولید با پیوندهای پسین و نرمال شده پسین متفاوت است. نتایج تجربی ایران نشان میدهد که بخشهای زیر نسبت به دیگر بخش­های صنعت گردشگری پتانسیل بیشتری در ایجاد تولید اقتصاد کشور دارند و در این بین بخش خدمات حملونقل هوایی، خدمات اقامتگاههای عمومی، خدمات پشتیبانی و کمکی حملونقل از دیگر بخشها پتانسیل بیشتری دارد. این استاد دانشگاه با اشاره به نقاط قوت تحققپذیری صنعت گردشگری، بیان کرد: سفر و گردشگری در منطقه خاورمیانه در سال 2019 نسبت به سال 2018 رشد 8 درصدی داشته است که با ورود 60 میلیون گردشگر بینالمللی به این منطقه، محقق شده است.

یکی از نقاط شهر پاریس که مرکز توجه همگان است، قصر سفید رنگ ” سکره کر ” می باشد. خانه های رنگی مجله بوکاپ در دهه ۱۷۶۰ ساخته بود که در آن زمان به بردگانی که از مالزی، اندونزی و سایر نقاط آفریقا آمده بودند، اجاره داده می شد. که برای جایجایی به کار گرفته شده تا محل اقامت که میتواند هتل باشد یا اقامتگاه یا هاستل، تورها و راهنمایانی که در مقصد گردشگران را این طرف و آن طرف میبرند، غذاها و نوشیدنیهایی که میل میشود، بازدید از اماکن و جاذبهها، خریدهایی که انجام میشود و در نهایت هم برگشت به مبدا، همگی طیف وسیعی از فعالیتها هستند که برای آنها ارز (خارجی) یا پول (واحد پولی رایج) هزینه میشود و بنابراین جزء اقتصاد گردشگری محسوب میشوند. با این حال، رشته گردشگری میتواند برای افراد علاقهمند به درک تفاوتها و شناخت آنها در مقیاسهای ملی و بین المللی، جذاب و مفید باشد.

این کارشناس اقتصاد گردشگری افزود: در سال 2019 در مجموع 5/ 1 میلیارد سفر بین المللی با رشد 4 درصدی در مقایسه با سال 2018 انجام گرفته که به طور مستقیم و غیرمستقیم حدود 9170میلیارد دلار درآمدزایی برای کشورهای جهان خلق کرده که این میزان، معادل 4/ 10درصد کل تولید ناخالص جهان در سال 2019 است. وی افزود: در همین سال، تعداد افراد شاغل در گردشگری به طور مستقیم 620 هزار نفر معادل 4/ 2درصد از کل اشتغال کشور بوده و کل مشاغل ایجاد شده توسط این بخش، یک میلیون و 852 هزار شغل، معادل 4/ 7درصد از کل اشتغال کشور است. وی تصریح کرد: بهرغم شوکهای گاه و بیگاه، گردشگری در طول زمان، رشد بیوقفهای داشته است که نشان از نیرومندی و توان ارتجاعی و بازیابی این بخش اقتصادی دارد. ابوالفتحی اظهار کرد: بنابراین با احتساب 9درصد ارزش افزوده این بخش، حدود 1100میلیارد تومان درآمد برای بخشهای مختلف دولتی و خصوصی، ضمن ایجاد 83هزار شغل، حاصل شده است و دولت میتواند با برنامه ریزی توسعه و ایجاد معافیتها و مشوقها در این بخش از مالیات جریان مالی صورت گرفته در این بخش هم بهرهمند شود.

یکی دیگر از جاهای دیدنی تهران که ساخت آن مربوط به دوره قاجاریه است، عمارت مسعودیه نام دارد. حال که به طور کلی با آب و هوای استان های مخلف ایران آشنا شدید باید کمی جزئی تر موضوع را بررسی کنیم و به سراغ شهرهای دیدنی ایران در فصل بهار برویم، به طور خلاصه اگر از آب و هوای غیر قابل پیش بینی خوشتان نمی اید قید سفر به شهرهای توریستی شمال کشور نظیر رامسر، ساری، رشت، گیسوم، تالش، گرگان، بابلسر، بجنورد، سرعین و اردبیل را بزنید، این شهرهایی که نام بردیم گرچه بسیار خارق العاده هستند، اما در ایام نوروز تا انتهای بهار در روزی بسیار سرد و در روزی دیگر داغ می شوند، از همین رو باید این نکته در انتخاب شهرها مد نظر قرار دهید، در ادامه با بهترین شهرهای دیدنی ایران در فصل بهار آشنا خواهید شد.

لازم به ذکر است انتخاب این بخشها برای سرمایهگذاری و نیل به رشد و توسعه اقتصادی کشور بستگی به هدفهای اجتماعی و اقتصادی کشور دارد. در صورتی که هدف افزایش اشتغال و درآمد در اقتصاد باشد بخشها به صورت فوق انتخاب میشوند ولی در صورتی که هدف اقتصاد کشور رشد اقتصادی و افزایش تولید باشد بخشها مطابق معیار کشش تولید انتخاب خواهند شد. به هر حال هم BL و هم NBL برای سیاستگذاران اقتصادی میتواند گمراهکننده باشند، زیرا هیچ اطلاعاتی برای محاسبه اندازه نسبی یک بخش به دست نمیدهند. در بخش باستانشناسی آثاری از دورههای پیش از تاریخ و اسلام در معرض دید قرار دارد. درون این غار، یک گور تاریخی ، اشیای باستانی و آثاری از شهر قدیمی پیدا شده است که اهمیت آن را دوچندان کرده است. بله حتما همینطور است؛ زیرا عدم آسیب رسانی به طبیعت و تلاش مسافرین و مردم محلی برای خفظ محیط طبیعی یکی از اهداف بومگردشگری است. اما اکنون نمایشگاه گردشگری در تهران برپا شده تا به گفته مدیرعامل شرکت مادرتخصصی ایرانگردی و جهانگردی مردم بتوانند برای سفرهای ایمن نوروزی خود برنامه ریزی کنند.

اما باید بدانید تور طبیعت گردی آنقدر لذت بخش است که پس از پایان یکی، به دنبال شرکت در دیگری خواهید بود و مشتاق هستید طعم هر کدام از آنها را دانه به دانه بچشید! اما نصر بن مزاحم که قدیمی ترین راوی این رویداد است، میگوید که محل وقوع این حادثه ظُهر کوفه است. که bij عبارت است از درایه i و jامین بخش از کل عناصر ماتریس B و yi عبارت است از تولید نهایی j امین بخش. مطابق جدول ۱ که کششهای تولید، اشتغال و درآمد فعالیتهای صنعت گردشگری ایران را نشان میدهد، مشخص میگردد که بخشهای خدمات حملونقل هوایی، حملونقل راهآهن و خدمات اقامتگاههای عمومی جزء بخشهای با بالاترین کشش تولید هستند، به گونهای که در اثر تغییر ۱۰ درصد در تقاضای نهایی بخش خدمات حملونقل هوایی منجر به افزایش ۸/۱ درصد تولید اقتصاد کشور خواهد شد. تغییر در ستانده کل بخش i، در اثر یک واحد تغییر در تقاضای نهایی jامین بخش به صورت زیر تعریف میشوند. نیز به در بخش اقامتی گردشگری قابل اشاره هستند. این استاد دانشگاه افزود: ضمن اینکه، نباید از اثرات ثانویه هزینههای گردشگران بر اقتصاد ملی (ایجاد ارزش افزوده در نتیجه جریان پولی و شغلی ایجاد شده) نیز غافل بود.

وی افزود: با توجه به سند چشمانداز کشور و سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و تاکید مقام معظم رهبری به اقتصاد درونزا، بروننگر و مردمی، توجه دولت به صنعت گردشگری دور از انتظار نیست؛ چون که گردشگری، بهعنوان موتور محرکه اقتصادی کشور، عین اقتصاد مردمی و مقاومتی است. وی با اشاره به این که برنامه هایی را تا زمان عید غدیر خم در نظر گرفتیم، گفت: رویدادهایی که از عید قربان در یزد برگزار شد تا عید غدیر خم ادامه دارند و مورد استقبال مردم قرار گرفته اند. ابوالفتحی گفت: با توجه به شرایط کنونی اقتصادی کشور، توجه به صنعت گردشگری، توسط دولت و حاکمیت به عنوان یکی از پیشرانههای اصلی اقتصاد کشور، میتواند ضمن خروج کشور از بحران اقتصادی، معضل بیکاری و معیشت خانوار ایرانی را حل کند و محرک سایر بخشهای اقتصادی مانند صنعت، کشاورزی و خدمات کشور شود. پ.ن: بر این اساس که مهمترین بناهای تاریخ و تمدن ایرانی در محدودۀ فارس و شهر مرودشت در حوالی شهر شیراز وجود دارند شاید بتوان ادعا کرد که مهمترین منطقه در خاک ایران زمین همین حوالی بوده است. فصلنامه گیلگمش با رویکرد آگاهیرسانی و ایجاد انگیزه تحقیق و پژوهش برای علاقهمندان، دانشجویان، محققان، دستاندرکاران میراث فرهنگی، میراث طبیعی، میراث ناملموس، گردشگری، هنرهای سنتی و سایر مخاطبان، با پرداختن به موضوعات فرهنگی و تاریخی، محیط زیست و طبیعت گردی و با نگاهی به چالشهای روز صنعت گردشگری به صورت فصلی و زیر نظر کانون راهنمایان گردشگری ایران (IFTGA) تهیه و منتشر میشود.

بهگزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، علی مستوفیان سرپرست ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان شمالی با اشاره به قابلیتهای استان در زمینهٔ جذب گردشگر گفت:باید از هماکنون برنامهریزی کنیم تا برای دوران پسا کرونا، بتوانیم به صنعت گردشگری شتاب بیشتری بدهیم. اختلاف بین و تغییر در افزایش تولید اقتصاد در اثر تغییر در دیگر بخشها ناشی از درصد تغییر در بخش j را نشان میدهد. کشش غیرمستقیم تولید و کشش کل تولید هر بخش هم در اهمیت بخشها مهم هستند و همان طور که مشخص است برخی بخشها در رتبهبندی کشش تولید غیرمستقیم با رتبهبندی ابزار مهندسی نرمافزار با رایانهاش مستقیم از یک رتبه برخوردار نیستند.

از این رو کششهای داده- ستانده اندازه نسبی بخشهای اقتصادی را در نظر میگیرند و لذا به گونهای بهتر قادر به شناسایی بخشهای کلیدی در یک اقتصاد هستند. گفت: افزایش تعداد مقاصد گردشگری در سراسر جهان با ایجاد اشتغال و شرکتها، درآمدهای صادراتی و توسعه زیرساختی، به عامل کلیدی در پیشرفت اجتماعی – اقتصادی تبدیل شده است. آبشار ویسادار در مسیر رودخانه لومیر ایجاد شده است و از جمله زیباترین جاهای دیدنی گیلان محسوب میشود. رودخانه ای به نام ترس نیز از آنجا می گذرد که به رودخانه سزار می ریزد و در طول مسیر این آبشار را به وجود می آورد. وی با گرد هم آوردن شرکت های بین المللی(استرالیا، فرانسه، آلمان، ماکائو، سنگاپور و روسیه) گروهی به نام ای جی هکت تاسیس و نوآوری منحصر بفردی در صنعت گردشگری و ماجراجویی ارائه داد. در این جدول، ضرایب همبستگی بین ONBL (شاخص نرمال شده پسین تولید)، INBL (شاخص نرمال شده پسین درآمد)، ENBL (شاخص نرمال شده پسین اشتغال) و IE (کشش درآمدی)، EE (کشش اشتغال)، OE (کشش تولید) ارائه شده است.

که Li عبارت است از اشتغال و hi عبارت است از درآمد (دستمزد و حقوق یا جبران خدمات کارکنان) و نسبتهای Li/Xi و hj/Xj ضرایب اشتغال و درآمد هستند. جدول ۶ ضرایب همبستگی بین شاخصها و کششهای مختلف را نشان میدهد. در بین بخشهای صنعت گردشگری کشور بخشهای خدمات بیمه، خدمات پشتیبانی کمکی و حملونقل و خدمات کتابخانهها و موزهها کمترین کشش تولیدی را دارند، به طوری که با افزایش ۱۰ درصد تقاضای نهایی بخش خدمات بیمه منجر به افزایش ۰۰۰۳/۰ درصدی تولید میشود. بخش اقامت در صنعت مسافرتی و توریستی بسیار مهم است زیرا افرادی که به مناطق مختلف سفر میکنند برای اقامت، استراحت، خوابیدن و آرامش نیاز به یک مکان مناسب دارند. البته در نظر داشته باشید که از نظر قانونی نباید کیفیت تور مسافرتی کاهش یابد. آب و هوای زمستانی و مناظر طبیعی و دامنههای پوشیده از برف آلپ و تابستانهای معتدل این کشور برای بسیاری از گردشگران مقصدی ایدهآل است. گفتنی است که در نواحی اطراف غار فرهنگ سامورایی وجود دارد، این ناحیه قبلا پایتخت نظامی ژاپن به شمار می رفت. از معروفترین صنایع در ناحیه هانتر شراب آن است که به هر دو صورت شراب قرمز و شراب سفید تولید میشود. ناحیه هانتر هم از لحاظ فرهنگی و هم از لحاظ اقتصادی رو به رشد است.