لطفا این مدل طبیعت گردی را تعطیل کنید!

«لاس» در گویش محلی به معنای سنگ و صخره است و «لاس پشت» یعنی زیر صخره . اگر به مجموعه باشکوه پاسارگاد سفر کردید، دیدار از کاخ دروازه، سنگ دروازه، برج سنگی، محوطه مقدس، تل تخت، کاروانسرای مظفری، کاخ بارعام و مجموعه باغ ایرانی را فراموش نکنید. جهانگردی اگر چه یک صنعت است ولی بیشترین تبادلات فرهنگی در آن انجام می گیرد و شاید یکی از اهداف توسعه آن در میان بعضی از کشورها ضمن رشد و توسعه اقتصادی به رخ کشیدن فرهنگشان به دیگر جوامع باشد به خصوص در کشورهایی که جزو ده کشور اول جهان با جاذبه های جهانگردی هستند که یکی از آنها ایران است.

این کارشناس توسعه گردشگری میگوید: «صنعت گردشگری طی دو سال اخیر نیروهای خود را به شدت از دست داد. سالی که از نظر یک کارشناس گردشگری بحرانیترین سال برای صنعت گردشگری ایران بود. فرخ میرشاهزاده، کارشناس توسعه گردشگری و مشاور کیفیت خدمات تاسیسات گردشگری به تجارتنیوز میگوید: «قطعا ویروس کرونا مشکلات جدی برای صنعت گردشگری ایجاد کرد. بر اساس این گزارش، با رونق گردشگری، میزان اشتغالزایی این صنعت در ایران نیز افزایش یافته است. گردشگری سازمان یافته امروز بخشی بسیار مهم درنظام اقتصادی تمامی کشورهای دنیا محسوب می شود به طوریکه اقتصاد برخی از کشورها شدیدا وابسته به فعل و انفعالات صنعت توریسم است. علاوه بر این با توجه به این که مبدأ سفربخش عمده گردشگران بین المللی کشورهای توسعه یافته و پیشرفته می باشد در این حال نظام بازاریابی این شرکت ها با استفاده از شبکه های کارآمد ایجاد شده در آنها عملیات بازاریابی را در جهت منافع آنها انجام داده و گردشگری بین المللی را تحت تأثیر قرار می دهد. امروزه وجود آژانس های مسافرتی و شرکت های توریستی، هتل ها و مؤسسات حمل ونقل ـ که بین گردشگر و یک مقصد انتخاب شده ارتباط برقرار می کنند ـ برای همه مسلم است و این شرکت های واسطه، بازار جهانی و بزرگ گردشگری را از طریق عملیات فراملیتی خود در کشورهای مبدأ و مقصد به وجود آورده، آن را تحت کنترل داشته و منافع سرشاری را از آن کسب می کنند و هم اکنون آن را تحت کنترل خود دارند.

جاذبه های گردشگری غرب کشور که شامل استان های کردستان، کرمانشاه و ایلام می شود در نوع خود کم نظیر هستند، از بیستون در کرمانشاه تا تنگ رازیانه در ایلام و دیدنی های سنندج هر کدام جذابیت های خاص خودشان را دارند، اگر به نقشه ایران نظاره کنید نام این سه استان دیدنی رویت می شوند، جاذبه های گردشگری غرب کشور شامل استان های آذربایجان غربی، خوزستان و همدان نمی شود! منظور از شرکت چندملیتی شرکتی است که در بیش از یک کشور تولید می کند و عملیات خارج از کشور را برای منافعش پراهمیت می داند. در این حالت شرکت های چندملیتی بزرگ با در دست داشتن بسیاری از ابزارهای تبلیغاتی و توانایی تحمل هزینه های بالای این امر امکان در کنترل گرفتن جریانات گردشگری بین المللی را دارا می باشند. با توجه به این که توانایی سرمایه گذاری در این زمینه در کشورهای در حال توسعه بسیار پائین بوده و در کشورهای پیشرفته نیز به دلیل حاکم بودن نظام اقتصاد بازار، دولت علاقه ای به چنین سرمایه گذاری هایی ندارد، لذا شرکت های بزرگ در این حالت وارد بازار شده و با سرمایه گذاری های خود بخش عمده اقتصاد گردشگری را به خود اختصاص می دهند. افزایش شدید گردشگران در این کشورها موجب افزایش سودآوری خدمات دهی به این گروه ها گردیده و در نتیجه شرکت هایی بزرگ برای ارائه خدمات به وجود آمده است که این شرکت ها در سه شاخه اصلی صنعت گردشگری ـ یعنی هتل ها، خطوط هوایی و آژانس های مسافرتی فعال می باشند و طی دهه های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ از نظر عملیاتی به طور فزاینده ای فراملیتی شده تا جایی که این بنگاه های بزرگ بر تمام دیگر بخش ها تسلط یافته اند.

در آنتالیا واقع شده است که سبب گردیده یکی از مقصدهای مورد علاقه گردشگران خارجی باشد.بر اساس اطلاعات گردشگری Euromonitor International، آنتالیا در میان۱۰۰ شهر پربازدید دنیا در سال ۲۰۱۵ با تعداد ۱۱.۱ میلیون بازدی کننده و گردشگر معرفی شده است. علاقه به توسعه گردشگری در کشور وجود دارد منتهی در مقام عمل تناقضات آشکاری احساس میشود . سرمایه گذاری های مستقیم خارجی و شرکت های چندملیتی که بخش عمده این سرمایه گذاری ها را انجام می دهند نقش مهمی را در توسعه اقتصادی بسیاری از کشورها ایفا کرده و به تبع اقتصاد گردشگری بین المللی و جریانات گردشگری بین المللی باید جذب سرمایه گذاری های مستقیم خارجی را به عنوان یک راهکار تجربه شده و مهم در دیگر کشورها پذیرفت و زمینه های ایجاد و گسترش آن را در کشور فراهم کرد که در این راه هر چند تضمین سرمایه گذاری خارجی انگیزه های منفی را در سرمایه گذاری خارجی از بین می برد ولی جذب سرمایه خصوصی بیشتر منوط به ایجاد انگیزه های مثبت به شکل افزایش فرصت کسب سود است.

برای اقامت در کردستان بسته به اینکه به کدام شهر این استان زیبا سفر کرده باشید یا بخواهید از کدام جاذبههای گردشگری کردستان بازدید نمایید، انتخابهای متفاوتی خواهید داشت. در هر فصلی از سال که به کردستان سفر کنید جاذبه های بیشماری پیش روی شماست، اما از آنجا که کردستان آب و هوای سردی دارد، بهترین زمان سفر به آن تابستان است. قیمت تور کیش از یزد 2 روزه، 3 روزه و ۴ روزه در بهترین هتل های کیش، یک رقم مقرون به صرفه تعیین می شود چراکه این تورها با استقبال بیشتری مواجه می شوند. سال ۱۴۰۰ نیز ایران همچنان با بحران کرونا مواجه بود. به گزارش تجارتنیوز، دو سال از شیوع کرونا در ایران و جهان میگذرد.

استانبول به دلیل شهرت جهانی خودش هر ساله میلیون ها گردشگر را از کشورهای مختلف به خود جذب می نماید. این در حالی است که آنتالیا به دلیل طبیعت بی نظیر خودش، گردشگرانی را به خود جذب می نماید که در پی تعطیلات ساکت و آرام در یک شهر ساحلی می باشند. هر ساله گردشگران خارجی بسیاری ترکیه را به سایر کشورهای دیگر برای اقامت و سپری کردن تعطیلات خود ترجیح می دهند زیرا که در ترکیه امکانات رفاهی و گردشگری برای تمام بودجه های خانواده وجود دارد. 6. دسته بندی کردن هتل ها: انتخاب این سرویس نه فقط برای دادن اطلاعات بلکه برای سفارش بهتر و جذب مشتریان میتواند در وب سایت شما ارائه گردد. بسیاری امیدوار بودند که با فروکش کردن موج کرونا این نیروها دوباره به کار گردشگری برگردند. این موزه جذاب داخل شهرداری شهر شیرینسو قرار دارد، که با مرکز شهرستان کبودرآهنگ ۴۰ کیلومتر فاصله دارد. آناتولی قرن ها مرکز تمدن دنیا بوده است. این پارک از مرکز شهر پاریس، 30 کیلومتر فاصله دارد. ماشین هایشان را کنار این دشت پارک می کنند و با گرفتن عکس های سلفی و تصاویر هنری این جلوه زیبای طبیعت را به یادگار ثبت می کنند. امروز این پارک وسیع و زیبا تحت عنوان پارکی عمومی در شمال تهران فعالیت می کند که خود به یکی از جاذبه های گردشگری پایتخت تبدیل شده است.

همچنین این شرکت ها توانایی افزایش کیفیت محصولات گردشگری در کنار کاهش قیمت وهزینه تمام شده آن را دارا می باشند و در واقع این شرکت ها با استفاده از ابزارهای سرمایه گذاری، تبلیغات و بازاریابی، تکنولوژی و مدیریت خود توانایی ایجاد مزیت نسبی در تولید بسیاری از محصولات گردشگری را دارند. سرمایه گذاری مستقیم خارجی نه تنها شامل تأمین مالی سرمایه، بلکه شامل تأمین مالی وام ها، تخصص مدیریت، تکنولوژی های جدید، مهارت های فنی و دسترسی به بازارهای جهانی را دربرمی گیرد و درواقع اغلب عناصر غیرمالی مجموعه سرمایه گذاری است که مورد توجه کشورهای در حال توسعه می باشد. همچنین هتلداری و همه ی بخش های مختلف گردشگری باعث توسعه ی زیر ساخت ها و حفظ منابع مالی و احیای اماکن گردشگری تفریحی و تاریخی شده است . وجود مدیریت توانمند و نیروی انسانی متخصص در همه رده ها و بخش های این شرکت ها موجب جلب اعتماد و رضایت گردشگران از این شرکت ها شده و در نهایت جریان گردشگری را تا حدزیادی در کنترل آنها قرار داده است.

اما باید توجه داشت که بخش عمده سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشورهای در حال توسعه را شرکت های چند ملیتی (multinational corporation) انجام می دهند. صنعت جهانگردی امروزه به یکی از بزرگ ترین و پردرآمدترین بخش های اقتصادی دنیا تبدیل شده و مطابق نظر سازمان جهانی گردشگری این صنعت بزرگ ترین صنعت فعال در جهان است. توجه به فرهنگ برای تمامی جهانگردانی که قصد سفر به مقصدی را دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا اولین پرسشی که یک گردگشگر از خود می کند این است که محل مورد بازدید او در کجای دنیا واقع است از چه نوع حکومتی برخوردار است و مردم آن در چه سطح فرهنگی قرار دارند بدین ترتیب نقش فرهنگ در توسعه صنعت جهانگردی باید از اولویت های مسئولین و دست اندرکاران باشد. عطر و طعم برنج ایرانی از شهرت جهانی برخوردار است.

خیلی از افراد در زندگی روزمره زیاد به واژه های صنعت گردشگری و توریسم برمی خورند. واکسیناسیون به کندی پیش میرفت و زندگی روزانه مردم با محدودیتهای زیادی مواجه بود. به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم, بوم گردشگری یک مسافرت مسئولانه به مناطق طبیعی است که محیط زیست را حفظ می کند و در ارتقا سطح زندگی مردم محلی نقش به سزایی دارد. گردشگری طبیعت مبنا راهبردی برای توسعه پایدار محلی است و می تواند نقش مهمی در دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل، به ویژه در کشورهای درحال توسعه، ایفا کند. تاریخچه جهانگردی نشان میدهد که در گذشتههای دور، انسان برای آگاهی از دنیای اطراف خود قرار و سکون نداشت و در راه دستیابی به یافتههای تازه، از جایی به جای دیگر میرفت. امروز با وجود پیچیدگی سیستم ارتباطات و انتقال اطلاعات، باز هم خط ارزش بیهمتای خود را نسبت به سایر روشهای مورد استفاده نشان میدهد. در ترکیه می توانید مناظری را ببینید که در کشورهای دیگر چنین زیبایی های طبیعی یا وجود ندارد و یا انگشت شمار می باشد. با توجه به این که با افزایش میزان تولید در بیشتر موارد صرفه های ناشی از مقیاس یا تولید انبوه موجب کاهش هزینه تمام شده هر واحد محصول تولیدی می گردد.

توانایی رقابت دیگر رقبا و بخصوص کشورهای در حال توسعه را از بین برده و بیشترین منافع گردشگری بین المللی را به خود اختصاص می دهند. برعکس تصور بسیاری از مردم گردشگری بین المللی با استفاده از تکنولوژی و سطح توسعه و رفاه ارتباطی مستقیم دارد و تنها انواع خاصی از گردشگری بین المللی هستند که چندان به استفاده از تکنولوژی پیشرفته در مقصد علاقه مند نیستند که این طیف بخش کوچکی از گردشگری بین المللی را به خود اختصاص می دهد. در سال ۲۰۱۷ در سواحل اژه بالغ بر ۴۵۴پلاژ وجود داشت که در طول خط ساحلی ۷۲۰۰ کیلومتر ترکیه توانسه بود جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده بود. این آبشار در زمستان قندیل میبندد و منظرهای بینظیر به وجود میآورد که گردشگران زیادی را به خود جذب میکند. دیدار از جاذبه های اردبیل حتی در زمستان هم طرفداران بسیاری دارد، اما هرکسی توانایی تحمل سرما و برف فراوان اردبیل را ندارد.

درختان در هم تنیده و زیبای این جنگل مناظر بینظیری را به وجود آورده است که سوژه خوبی برای عکاسی است. وجود مرتفعترین مجسمه فیگوراتیو ایران در این پارک و نورپردازی بسیار زیبای آن در شب مکان مناسبی را برای عکسبرداری در این منطقه فراهم کرده است. تنوع جاهای دیدنی شیراز بسیار گسترده است، اما ما سعی کردیم در حد توان معروفترین و شناختهشدهترین آنها را برای شما به تصویر بکشیم تا با اطلاعات و شناخت بیشتری به این شهر تاریخی سفر کنید، اما قطعا جاهای دیدنی مشهور دیگری هم در این شهر وجود دارند که از جمله آنها میتوان به سرای مشیر، کلیسای شمعون غیور، موزه موسیقی، خانه صابر، مدرسه خان، کاروانسرای گمرک، موزه هفت تنان، دریاچه مهارلو، پل کوار، پارک قلعه بندر، آرامگاه تاجالدین غریب و سایر جاهای دیدنی شیراز اشاره کرد.

در این مطلب به معرفی صنعت گردشگری و تاریخچه ی این صنعت می سایت belaltour پردازیم. صنعت گردشگری که در زبان انگلیسی از آن تحت عنوان توریسم (tourism) یاد می شود، یک صنعت فعال است که زمینه ی رقابت بالایی دارد. گسترش گردشگری بین المللی دراین کشورها به دلیل پیشرفت های چشمگیر آنها در زمینه استفاده از تکنولوژی های نوین و افزایش سطح رفاه و کاهش ساعات کار در این کشورها که خود باعث افزایش تمایل به مسافرت خارجی در بین گروه های متوسط گردیده است، می باشد. و تعداد بسیار بالای گردشگر امکان کاهش قیمت خدمات خود را دارا می باشندو همین مورد تقاضای دریافت خدمات این شرکت ها – که همان کالای جهانگردی است – را بسیار افزایش می دهد. این امکان در برخی تورهای تلفنی نیز در دسترس است. زمین اختصاص داده شده برای سرمایه گذار برای 49 سال در دسترس است. با توجه به قوانین ترویج گردشگری، زمین های خزانه داری و جنگل ها می توانند برای سرمایه گذاران توسط سرمایه گذاران توسط سرمایه گذاری های توریستی اختصاص داده شوند. بهترین زمین های گلف اروپا، زمین های فوتبال، چشمه های آب گرم و … سفر همراه با تورهای گروهی، بهترین روش برای سفر به شمال محسوب میشود. همه ساله در اواسط مردادماه در جواهردشت جشنواره ورزشهای بومی و محلی برگزار میشود.در 46 کیلومتری شهرستان رودسر و 26 کیلومتری سیاهکلرود، روستای زیبای جواهردشت با مساحت تقریبی 100 هکتار میان ابرها پنهان شده است.