معرفی 20 جاذبه ی گردشگری در شهر مادرید – بخش اول

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صبح زاگرس ششمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران زمین کوچ در شهر یاسوج از ۱۹تیرماه ۱۴۰۱در یاسوج افتتاح شد و تا ۲۳تیرماه ادامه داشت، این جشنواره ملی نقش بسزایی در معرفی ظرفیتهای گردشگری از جمله گردشگری عشایری کهگیلویه سایت belaltour و بویراحمد دارد. کوچههای سنگفرش، سایهی درختان تنومند، صدای رودخانه و بوی نان محلی هوش از سر آدم میبرد و این روستا را به فضایی عالی برای تمدد اعصاب تبدیل میکند. بنابراین اگر به دنبال شرکت در مراسمهای مختلف هستید، فصل بهار بهترین زمان سفر به کردستان خواهد بود. درحالحاضر قرآن تاریخی نگل در مسجد تاریخی روستا نگهداری میشود و جزو چهار نسخهای از قرآن است که در آن زمان به مناطق مختلف دنیا فرستاده شده بود. اگر دوست دارید دوران حکومت خشایار شاه و داریوش برایتان تصویرسازی و تداعی شود، به رشته کوه های الوند رفته و با دیدن سنگ نبشته های تاریخی و پر قدمت در دنیای تاریخ پرواز کنید. آبیدر کوهی با ارتفاع بیش از ۲۵۵۰ متر از سطح دریاست که در رشته کوههای زاگرس غربی واقع شده است. ارومیه : در آذربایجان غربی واقع شده و موزه آن با آثاری از زمان اورارتویی تا قاجار، دومین موزه غنی کشور به شمار می رود.

زیارتگاه و بارگاه حضرت عکاشه در فاصله ۴۵ کیلومتری از شمال غربی کامیاران و در مسیر مرایوان و کامیاران در روستایی به نام کاشتر واقع شده است. رشد و توسعه شهرستان قروه در مسیر جاده سنندج به تهران صورت گرفته و به آن “شهر تمیز ایران”، “دشت خدا”، “شهر تجاری ایران”، “شهر تاریخ و فرهنگ”، “دشت سرسبز ایران”، “پاکترین و خوش آبوهواترین شهر ایران” یا “اولین شهر توریستی ایران” نیز گفته میشود. در این منطقه انواع گیاهان دارویی و غیر دارویی رشد میکنند که نظیرش کمتر جایی دیده میشود و ترکیب چشمههای این منطقه، پوشش گیاهی و هوای پاک باعث تازگی روح و نشاط میشود. این مراسم آیینی که هر سال در هفته دوم بهمنماه برگزار میشود در اصل با عنوان “عروسی پیر شالیار” در میان محلیها شناخته میشود. مراسم کومسای هر ساله در تاریخ ۱۵ اردیبهشت در منطقه اورامان سروآباد استان کردستان برگزار میشود. در حال حاضر در سایت جاباما اقامتگاههای بومگردی برای هر نفر از ۷۰ هزار تومان شروع میشود.

توریسم در حال حاضر در کشورهای در حال توسعه روبه رشد نهاده و بهویژه در فعالیتهای اقتصادی آنها اهمیت فوقالعادهای دارد و از عناصر اصلی درآمد ناخالص ملی محسوب میشود. در ایران با توجه به وجود قدمت تاریخی و تنوع جاذبه های گردشگری ˓ صنعت گردشگری می تواند به عنوان صنعتی پر درآمد برای کشور باشد . به همین سبب، این دست کشورها میتوانند ارز و درآمد بسیاری بهدست آورده و شغلهای گوناگونی هم برای مردم خود به وجود بیاورند. معماری جالب روستا، آبوهوای عالی و منظرههای طبیعی به همراه مهماننوازی مردم محلی و آدابورسومشان از عوامل جذب گردشگران به این منطقه است.

جالب است بدانید که روستای ژیوار از نظر پاکیزگی رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است. این نسخه از قرآن با زبان کوفی نوشته شده و با آب طلا تزئین و اعرابگذاری شده است. این تفرجگاه ها می تواند خستگی را از تن هر مسافری بیرون کند. در بخش شمالی مسجد یک شبستان قرار دارد که کتیبه های باستانی روی ستون ها و دیوارهای آن جلب نظر می کند. دیوارهای قلعه حدود ۲۰۰ متر ارتفاع دارند و تنها راه ارتباطی آن گذرگاه باریکی است. در مورد جاذبههای طبیعی منطقه اورامانات صحبت کردیم اما جاذبههای طبیعی تنها علت گیرایی این منطقه نیست.

منطقه سنتی Beyolu که به علت دلیل فعالیت های فرهنگی اعم از برگزاری تئاتر، نمایش های، کنسرت ها معروف است در فاصله کمی ازهتل کارتون استانبولدارد. گلسنگ ها در فصل باران سبز می شود و درخشش زیبا به شکل مخمل به کوه می دهد. ساحلهای ماسهای کیش مکان مناسبی برای تخمگذاری دو نوع اصلی لاکپشتهای جنوب کشور به نامهای لاکپشت پوزه عقابی و سبز به شمار میآیند. این خانه بزرگ از بخشهای مختلفی نظیر آشپزخانه، اندرونی، مهمانخانه و ایوان تشکیل شده است و به سبب قدمت زیاد، به یکی از جاذبه های گردشگری کیش تبدیل شده است. این قرآنها هماکنون از دروازه شیراز به موزه پارس انتقال داده شدند. منطقه آساکوسا بیشتر به دلیل وجود دو معبد سنسوجی و سومیدا مشهور است. در ادامه به بررسی دو تا از محبوبترین و معروفترین آیینها و مراسم مشهور کردستان میپردازیم. اولین شخصی که بنای روستا را بنیاد کرده فردی به نام “اسفندیار” بوده که مقبره او در قبرستان سید اسحاق قرار دارد.

روستای زمرد بعد از «فتحالله محله» قرار دارد. در شمال تنگ ارتفاعات زیبای پریز قرار دارد. این رودخانه از ارتفاعات کوهستانهای اطراف روستا منشأ گرفته و در نهایت نیز به رودخانه سیروان میریزد. از جمله مهمترین ارتفاعات این شهرستان میتوان به “حاجآقا”، “پریشان”، “شعبان کچل” و “قره یارکه” اشاره کرد. همچنین در این حوالی میتوانید یکی از بهترین شیرینی فروشیهای مادرید یعنی «پاستِلِریا وایت» (Pastelería Vait) را پیدا کنید که کیک، شیرینی، شکلات، آبنبات و شکلات داغهای منحصر به فردی را به شما ارائه میدهد. در كنار اين تأسيسات يك سلسله فعاليتهاي خدماتي وجود دارند كه به صورت غير مستقيم در در صنعت گردشگری به ارائه ی خدمات می پردازند. آب این چشمه به رنگ سرخ است و در برخی موارد نیز به رنگ زرد مایل به لیمویی در میآید. دلیل اصلی برگزاری مراسم کومسای این است که روزی یکی از مریدان “پیر شالیار” به نام “درویش گومار” به ملاقات پیر شالیار رفته و بهخاطر کمبود شیر دامهای خود گِله میکند. هر سال در نیمه اول زمستان مراسم پیر شالیار در روستای هورامان یا اورامانات تخت برگزار میشود. کوه آربابا یکی از مهمترین جاهای دیدنی کردستان و بانه بوده که بهعنوان نماد شهر بانه نیز شناخته میشود. از مهمترین خانههای تاریخی و فرهنگی تهران میتوان به خانه شمسالعماره، سرای روشن، مسعودیه و خانه مقدم اشاره کرد که در گشت خود باید به آنها نیز سر بزنید.

بنابراین پیشنهاد میکنیم برای تجربه لذت اقامت در روستا و خانههای روستایی میتوانید وارد سایت جاباما شده و از صفحه اجاره ویلا، سوییت و اقامتگاه در سنندج، اورامان، مریوان و شهرهای دیگر کردستان اقدام کنید. البته به علت فضای کم این منطقه و اختصاص دادن بیشتر فضا به زمینهای کشاورزی و مراتع، روستاییان تصمیم گرفتند تا خانههای خود را در دامنه کوه بنا کنند. علت رنگی بودن آب این چشمه وجود املاح معدنی خصوصاً گوگرد در آن است. این روستا مابین شهر سنندج و کامیاران یکی از توابع بخش سیروان و در منطقه اورامان ژاورود شرقی واقع شده و مردم آن نیز به زبان هورامی حرف میزنند. کشاورزی و دامداری از جمله فعالیتهای اصلی مردم این منطقه بهحساب میآیند.

قلعه تاریخی قمچقای کتیبهای با نقش هیروگلیف و به خط هراتیک دارد که جزو قدیمیترین کتیبههای نیمه تصویری ایران بهحساب میآید و با خط سومریان نیز قابل مقایسه است. این روستا قدمتی طولانی دارد و اشیای تاریخی و استخوانهای پیدا شده در این منطقه پیشینهی آن را تا دوران پارینهسنگی عقب میبرد. اواسط هفته گذشته و پس از برگزاری جلسه فوق العاده شورایعالی معماری و شهرسازی مصاحبه یکی از نمایندگان مجلس در این ارتباط خبرساز شد. به عنوان مثال شهر قدیمی آنتالیا یا همان كاليچی محله قدیمی است که پیادهروی در آن قدمی به گذشته است. ژیوار در گویش کردی و محلی به مفهوم زندگی است. پیر شالیار به درویش کومار میگوید که به آرامگاه درویشی رفته و در نزدیکی مزار قطعهای از سنگ را بریده و به مشک دامهای خود ببندد تا شیرشان زیاد شود. در مراسم عروسی پیر شالیار (زماون)، ۳ روز جشن گرفته خواهد شد. مراسم پیرشالیار شامل ذبح دام قربانی، خوردن آش مخصوص، شبنشینی، دعا و دفزنی است. محوطه تاریخی میراث جهانی پاسارگاد در استان فارس، شهرستان پاسارگاد، بخش هخامنش، و در کنار روستای مادر سلیمان در محدوده ای به مساحت 120 هکتار واقع شده است. زمانیکه برای چیدن گل اقدام میکند و میخواهد که گل را بدون هیچ آسیبی از ریشه خارج کند، چالهای در خاک ایجاد میشود که در داخل آن صندوقچهای قرار داشته که حاوی قران تاریخی نگل بود.

«مسافرت ماجراجویی» که در آن از نواحی ناهموار بازدید میشود یا ورزشهای ماجراجویانه مثل کوهنوردی و قدم زدن (پیادهروی) انجام میگیرد. بلکه در همان روستاها و در دامنه مراتع وقتی قدم بزنید قلههای بسیار زیبایی از جمله قله شاه البرز با ارتفاع ۴۲۰۰ متر و قلههای دیگری چون قله لشکرک، سات بام و زرینه کوه وجود دارد. محصولات این روستا بیشتر شامل توتفرنگی، گردو، شاتوت و توت سفید است و به همین دلیل حین قدم زدن در روستا احتمالا باغهای انواع توت در مسیرتان وجود دارد. بهمرور و با اختراع چرخ بهعنوان ابزاری برای حرکت بهتر و سریعتر، شتاب این جابجاییها بیشتر شد و تا امروزه که باوجود انواع وسایل نقلیه و سهولت در انجام سفر، مقوله سفر و گردشگری معنا و مفهوم کاملا متفاوتی پیدا کرده است. براساس برآوردهای جهانی، یکی از ظرف مدت ۱۰ سال، علاوه بر اینکه میل عمومی به سفر بیشتر میشود و تعداد سفرها با انگیزههای مختلف میان مردم سرتاسر جهان فزونی میگیرد، مشارکت اقتصادی در مشاغل و کسب و کارهای گردشگری نیز رشد خواهد کرد. کوه آربابا در فرهنگ مردم شهرستان بانه از اهمیت ویژهای برخوردار است و در نتیجه از شخصیت آربابا و نام آن در اشعار و قصههای کُردی نام بردهاند.

مردم خونگرم و باصفا و رسمورسوم کهنشان هم دیگر عامل جذابیت این روستا است. به گزارش خبرنگار ایلنا، علی مالمیر (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان) با اشاره به استقبالی که مسافران برای تعطیلات عید قربان از سفر به همدان داشتند، گفت: با توجه به آنکه همدان آب و هوای مطبوعی در تابستان دارد و به لحاظ تنوع جاذبهها مورد توجه است، از این رو عموما در شش ماه نخست سال مورد استقبال مسافران قرار میگیرد. هزینه سفر به سنت پترزبورگ روسیه چقدر است ؟ کلبه وحشت انزلی یکی از عجیبترین جاهای دیدنی گیلان است. روستای تنگی سر یکی از جاذبههای دیدنی کردستان است که مانند نمونههای بسیار معروف روستاهای قرار گرفته در دامنه کوه مانند پالنگان، اورامانات و ماسوله بهصورت پلکانی ساخته شده است. روستای ژیوار مانند دیگر روستاهای کوهستانی کردستان تابستانهای معتدل داشته، اما زمستانهای آن بسیار سرد است. علاوه بر این، انجام ورزشهای آبی مانند اسکی روی آب، قایقرانی، موج سواری، جت اسکی و..، از دیگر فعالیتها و جاذبههایی است که طبیعت گردان ماجراجو را به سمت مقاصد ساحلی میکشاند. اورامانات نام منطقهای در بخش اورامان شهرستان سروآباد است و از سمت جنوب به استان کرمانشاه و از سمت غرب به عراق منتهی میشود.

آب این چشمه در استخری عمیق و دایرهای شکل به محیط ۲۰۰ مترمربع جمع میشود. اما توجه داشته باشید که در پاییز و زمستان این استان بسیار سرد بوده و در نتیجه پیشنهاد میکنیم فصل بهار و تابستان را برای سفر انتخاب کنید. روبروی این تالاب باغ سالار رشت وجود دارد که پیشنهاد میکنیم حتما پس از تالاب از آن هم دیدن کنید. این باغ کلکسیونی از گل ها و گیاهان بومی کشور و جهان را در خود جای داده است. شاید برای خود پایتخت نشین ها هم عجیب باشد که در اطراف تهران نقطه هایی از طبیعت بکر وجود دارد که تنه به بهشت می زند. هنوز هم پس از گذشت دهه های متمادی این مکان، بافت قدیمی خود را حفظ کرده است. این روستا که یکی از زیباترین جاهای دیدنی در کردستان است بافت سنتیاش را حفظ کرده و خانهها پلکانی و نما کاهگلی است. قدمت این مجموعه آثار سنگی تاریخی، معروف به استون هنج به سال 2000 تا 3000 قبل از میلاد مسیح بر می گردد. دولاب یا کامیاران سنندج یکی از توابع بخش سیروان شهرستان سنندج است که در ۴۰ کیلومتری جنوب شهر سنندج و در دامنه کوه معروف آوالان قرار گرفته است.

توسعه صنعت گردشگری در دنیا در بخش های مختلف هتل داری ˓ هواپیمایی ˓ کشتیرانی ˓ حمل نقل ˓ مراکز اقامتی ˓ تفریحی و بخش خدمات غذایی موجب اشتغال مستقیم و غیر مستقیم فراوانی در جهان شده است . دیواندره به دلیل وجود دشتهایی بسیار وسیع شامل سارال و اوباتا یکی از بزرگترین مراکز تولید گندم و پرورش دام استان کردستان است. از جمله تقسیمات کشوری شهرستان دیواندره میتوان به بخش مرکزی، بخش کرفتو، شهر زرینه و بخش سارال اشاره کرد. قروه یکی از شهرهای کردستان است که در دشت وسیعی در شرق سنندج واقع شده و با بخش اپاختر باختری استان همدان هم مرز است. زمان رفتوبرگشت برای کوهنوردی در کوه آوالان نزدیک به ۱۰ ساعت است و به همین دلیل نیز در این کوه جانپناه ساخته شده تا کوهنوردان بتوانند در آن پناه بگیرند. ساعت 4 بامداد بیدار شویم و برای آبیاری اقدام کنیم مثل آنها بپوشیم. در اینجا لیست نقاط طبیعی ایران را به تفکیک استان آورده ایم تا براحتی با کلیک بر روی هر جاذبه طبیعی از عکس های دیدنی و توضیحات تکمیلی آنها مطلع شوید. تابش آفتاب بر روی پنجرههای رنگی مسجد و بازتاب آن بر روی کاشیهای کف آن، تصویری حیرتآور و خارقالعاده را مقابل چشمان شما رقم خواهد زد.